Anna Carlstedt:Visionär poesi hos Dylan och Cohen

Musikikonen Bob Dylan har hyllats inte minst för sin visionära poesi – precis som den sju år äldre Leonard Cohen. Men deras utgångspunkter skiljer sig åt.

Under strecket
Publicerad

Bod Dylan.

Foto: CHRIS PIZZELLO/AP

”An evening with Leonard Cohen”. Cohen närvarar vid en fest och genomlyssning av nya skivan ”Popular Problems” 18 september i New York.

Foto: CHARLES SYKES/INVISION/AP
Annons

På lördag och söndag (12-13 oktober 2013) står Bob Dylan på scen i Stockholm, över 70 år gammal men oförtröttlig ute på vägarna. I augusti lockade en annan ärrad kämpe – Leonard Cohen – 10 000 till Globen med sin förförande svärta. De båda legendarernas centrala teman är självklart universella: Gud, rock’n’roll, poesi, äktenskap, sex, död och krig. En skärningspunkt där deras livsverk möts är poetens roll som profet. Denna roll har inte alltid varit självpåtagen och inte heller formats samtidigt: Om Leonard Cohen (född 1934) framstår som en mörkt visionär, apokalyptisk poet under den senare delen av sin karriär, är det måhända lättare att finna poeten/profeten hos dentidige Dylan (född 1941).

För att finna den visionära poesin hos Bob Dylan får vi gå tillbaka till 1960-talet. Hans ”Visions of Johanna” släpptes på albumet ”Blonde on blonde” 1966, ett år som kan framhållas som en vattendelare i Dylans karriär: ”The ghost of ’lectricity howls in the bones of her facewhere these visions of Johanna have now taken my place…”

Annons
Annons
Annons