Annons

Beanpole – den väldiga kvinnanVisionär fångar krigets kvinnliga ansikten

Ur ”Beanpole – den väldiga kvinnan”.
Ur ”Beanpole – den väldiga kvinnan”. Foto: Liana Mukhamedzyanova

Vilken upptäckt för publiken att göra! Med sin andra långfilm kan Kantemir Balagov redan räknas som en av filmvärldens mest distinkta unga visionärer.

Under strecket
Publicerad

Ur ”Beanpole – den väldiga kvinnan”.

Foto: Liana Mukhamedzyanova

Efter att ha gått i mästaren Aleksandr Sokurovs filmskola slog Kantemir Balagov igenom som 25-åring med ”Closeness” på Cannes filmfestival 2017. Denna sinnrika debut, om en ung judisk kvinna som tvingas köpslå med sina känslor, fick flera priser men också kritik för att visa verkliga Youtube-klipp på jihadister som brutalt avrättar sina offer i tortyrens Tjetjenien på 90-talet. Händelsen sågs av många som onödig provokation, något som också begränsade filmens resa i världen.

Balagovs andra film, kostymdramat ”Beanpole – den väldiga kvinnan” prisbelönades i Cannes ifjol, hamnade på den korta listan för en Oscar, vann miljonpriset på Stockholms filmfestival och får nu regelrätt svensk premiär. Och vilken upptäckt för publiken att göra! Med dessa två filmer får Balagov redan räknas som en av filmvärldens mest distinkta unga visionärer. Kanske har ”Beanpoles” resa underlättats av att vara en filmatisering – om än väldigt fri – av Svetlana Aleksijevitjs ”Kriget har inget kvinnligt ansikte”. Balagov läste boken direkt efter att Aleksijevitj utsågs till Nobelpristagare i litteratur 2015 och fick något av en uppenbarelse, då han insåg vad verkligt lidande under kriget faktiskt kan innebära. 

Annons
Annons
Annons