Annons

Historien om mina tänder Virtuos lek pendlar mellan det fyndiga och det tröttande

I sin nya roman väljer Valeria Luiselli det osannolika istället för det sannolika, det häpnadsväckande istället för det vanliga, onatur istället för natur. Intelligent eller bara tröttsamt och manierat? Det beror på vilket slags läsare du är.

Under strecket
Publicerad
Valeria Luiselli (född 1983 i Mexico City) är sedan flera år bosatt i New York. Hennes debutroman ”De tyngdlösa” belönades bland annat med Los Angeles Times pris för bästa debut.
Valeria Luiselli (född 1983 i Mexico City) är sedan flera år bosatt i New York. Hennes debutroman ”De tyngdlösa” belönades bland annat med Los Angeles Times pris för bästa debut. Foto: Diego Berruecos

Mexikanska Valeria Luisellis andra roman ”Historien om mina tänder” har en tung tradition bakom sig, en som odlats under 1900-talets senare hälft särskilt i Italien och Spanien, Frankrike och Latinamerika. Där riktas vår uppmärksamhet på romanernas konstruktion, berättandets ”hur” och inte ”vad” är det väsentliga. Alejo Carpentier, Julio Cortazar, Italo Calvino och Georges Perec är några av traditionens kanoniska namn. I bakgrunden skymtar argentinaren Borges novellkonst och ska man gå utanför den latinska sfären är Joyce ”Odysseus” ett landmärke. Själva startskottet ges väl redan av engelsmannen Laurence Sternes skröna ”Tristram Shandy” från mitten av 1700-talet.

Valeria Luiselli (född 1983 i Mexico City) är sedan flera år bosatt i New York. Hennes debutroman ”De tyngdlösa” belönades bland annat med Los Angeles Times pris för bästa debut.

Foto: Diego Berruecos Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons