Annons

"Virtuella staket" ska hindra terrordåd – SL storsatsar

En ”magisk” låda för 30 000 kronor, vars mjukvara kan styra ett fordons framfart. Nu storsatsar SL på geofencing.

– Det ska bli standard i bussarna, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.

Utmaningarna är digital säkerhet och osvikliga gps-signaler.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

I mars i år körde en biogasdriven SL-buss in i takportalen i Klaratunneln i centrala Stockholm och startade en brand.

Foto: Tomas Bengtsson/TT Bild 1 av 3

2015 fastnade en SL-buss i Klaratunneln.

Foto: Marcus Ericsson/TT Bild 2 av 3

Geofenceing används redan nu nattetid i Stockholm, berättar Anna Pernestål på KTH.

Foto: KTH Bild 3 av 3

I mars i år körde en biogasdriven SL-buss in i takportalen i Klaratunneln i centrala Stockholm och startade en brand.

Foto: Tomas Bengtsson/TT Bild 1 av 1
I mars i år körde en biogasdriven SL-buss in i takportalen i Klaratunneln i centrala Stockholm och startade en brand.
I mars i år körde en biogasdriven SL-buss in i takportalen i Klaratunneln i centrala Stockholm och startade en brand. Foto: Tomas Bengtsson/TT

Geofencing är en engelsk benämning på ett geografiskt definierat område som inhägnats med hjälp av en programvara. Sådana virtuella staket, ämnade för större fordon, har aktualiserats efter flera terrordåd.

Annons
Annons
Annons