Annons

"Virtuella staket" ska hindra terrordåd – SL storsatsar

En ”magisk” låda för 30 000 kronor, vars mjukvara kan styra ett fordons framfart. Nu storsatsar SL på geofencing.

– Det ska bli standard i bussarna, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.

Utmaningarna är digital säkerhet och osvikliga gps-signaler.

Uppdaterad
Publicerad
I mars i år körde en biogasdriven SL-buss in i takportalen i Klaratunneln i centrala Stockholm och startade en brand.
I mars i år körde en biogasdriven SL-buss in i takportalen i Klaratunneln i centrala Stockholm och startade en brand. Foto: Tomas Bengtsson/TT

Geofencing är en engelsk benämning på ett geografiskt definierat område som inhägnats med hjälp av en programvara. Sådana virtuella staket, ämnade för större fordon, har aktualiserats efter flera terrordåd.

I mars i år körde en biogasdriven SL-buss in i takportalen i Klaratunneln i centrala Stockholm och startade en brand.

Foto: Tomas Bengtsson/TT Bild 1 av 3

2015 fastnade en SL-buss i Klaratunneln.

Foto: Marcus Ericsson/TT Bild 2 av 3

Geofenceing används redan nu nattetid i Stockholm, berättar Anna Pernestål på KTH.

Foto: KTH Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons