Annons

Pelle Snickars:Virtuella 3-D-världar gammal skåpmat

Virtuella verkligheter i 3-D är inget nytt fenomen: redan zograskopet under 1700-talet gav en tredimensionell synvilla. Boken ”New Media, 1740–1915” visar att gamla medier hjälper oss förstå modernitetens mediala offentlighet.

Publicerad
Gammalt stereoskop av papper.
Gammalt stereoskop av papper. Foto: Midori Iro

”Duke Nukem 3D” var ett dataspel som i mitten av 90-talet bokstavligen sköt in sig på den allt lukrativare spelmarknaden. Med den något emotionellt såväl som grafiskt kantige Duke Nukem som hjälte, iscensatte spelet en tredimensionell pangpang-värld som spelaren lätt kunde försvinna och sjunka in i. Immersion blev industrins kodord. Med hårdkokta oneliners, ”Come get some”, blev Duke snabbt poppis. Snart hade han ersatt ”Doom” och ”Quake” som marknadens bästa 3D-mayhem-spel, nermejarspel baserade på grafiskt ultravåld. I Dukes virtuella värld renderades en fientlig verkligheten fram allteftersom spelaren med konsolen i handen vaksamt styrde blicken - grafiskt representerat genom en gevärspipa - i sidled, upp eller ned.

Gammalt stereoskop av papper.

Foto: Midori Iro Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons