Annons

Virtuell värld verklig succé

Drömmer du om jobbet som drakdräpare? Skaran som ­arbetar eller gör affärer i datavärldar växer och handeln omsätter miljarder. Det kan bli en lönsam affär att axla manteln som alvdrottning.

Under strecket
Publicerad

Robin Teigland, forskare på Handelshögskolan i Stockholm, och hennes avatar Karinda Rhode från Second Life.

Foto: GÖRAN LINDQVIST, BERTIL ERICSON/SCANPIX

Robin Teigland, forskare på Handelshögskolan i Stockholm, och hennes avatar Karinda Rhode från Second Life.

Foto: GÖRAN LINDQVIST, BERTIL ERICSON/SCANPIX
Robin Teigland, forskare på Handelshögskolan i Stockholm, och hennes avatar Karinda Rhode från Second Life.
Robin Teigland, forskare på Handelshögskolan i Stockholm, och hennes avatar Karinda Rhode från Second Life. Foto: GÖRAN LINDQVIST, BERTIL ERICSON/SCANPIX

Azeroth har en befolkning på över elva miljoner och en BNP motsvarande flera europeiska länders. Pengarna finns på riktigt, trots att världen Azeroth bara existerar i dataspelet World of Warcraft. Men här är ingen rörmokare eller it-konsult. Här tjänar man sitt levebröd på plundring och trolljakt, och skatterna har verkligt värde. Azeroth är en av många online-världar där man handlar med riktiga pengar. Handeln i online-världar tros 2012 uppgå till cirka 87 miljarder kronor, från i princip ingenting för bara några år sedan.

Annons
Annons
Annons