Virtuell börs för spelare

Det ska bli mindre fusk på den grå marknad som växt upp omkring de mest populära dataspelen. Sony Online Entertainment öppnar i juni en egen auktionsbörs där spelarna i dataspelet EverQuest kan köpa och sälja föremål eller virtuella personligheter.

Under strecket
Publicerad
Annons

Professor Edward Castronova på Indiana University har uppskattat att det omsätts 800 miljoner dollar per år på den grå marknaden för virtuella figurer och föremål. Spelföretagen har hittills inte velat öppna för en legalisering av denna handel, eftersom en stor del av tjusningen i dataspelen är att det inte ska gå att köpa sig till framgång.
Tusentals spelare kan befinna sig i samma imaginära värld samtidigt och kämpar om att klättra upp på statusstegen och vinna troféer. En del tröttnar och vill gärna ha tillbaka något för de tusentals timmar de använt på spelet. Men i många fall är det också lurendrejare ute på nätet.

– 40 procent av våra kundbehandlares tid går i dag åt till att hantera falska transaktioner av olika slag, skriver John Smedley, som är chef för Sony Online Entertainment, i ett brev till spelarna på EverQuest II.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons