X
Annons
X
Recension

Vapenvila Virtanens debut laddar luften under bron

Rennie Mirro i ”Vapenvila”.
Rennie Mirro i ”Vapenvila”. Foto: Iza Boethius

Liljeholmsbrons betongrum är kongenialt för monologen ”Vapenvila”. Aftonbladets Fredrik Virtanen har skrivit en thrillerartad text om oss alla – om ansvar och svensk självgodhet.

Det ligger en egen rymd och väntar under Liljeholmsbron. Ett eget, bortglömt universum av betong, smuts och graffiti. Ovanpå oss väller bilarna. Ventilationstrummor dånar. Vi sitter på botten av det hav som är staden. Det är rätt mäktigt, en meditation över det som döljer sig bortom alla ytor,

Teatern under bron är en ny konstellation som upptäckt det stora valvet under Liljeholmsbron, vid Bergsundsstrand i Stockholm. Nu låtar man Aftonbladetjournalisten Fredrik Virtanen ha premiär på sin timslånga monolog ”Vapenvila”. Virtanen är debutant, den text han skrivit verkar först vara ett slags Lapidus-thriller om en gangster, men stycket liksom vrider sig och visar sig handla om oss alla – om ansvar, om näringskedjor och delaktighet.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X