Annons

Viral spridning bland det nygamla

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Ser man till svenskans kommunikationsvillkor är 2010 Facebooks stora genombrottsår; det blev nu mycket mer än ungdomskultur. Idag lär hälften av alla svenskar
adda,
poka och
tagga.

Bland 2010 års modeord märks annars
berättelse i betydelsen ’budskap’, ’bärande idé’. Redan på 1980-talet hävdade postmoderna filosofer att de stora berättelsernas tid var över. Nu har
berättelse – via amerikanska
story-telling – tagit sig ut från universiteten till politik och arbetsliv.
Evidensbaserad fortsätter 2009 års triumftåg från forskarvärld till allmänspråk. I år lär vi nog få höra Anders Borg tala om evidensbaserade skatteeffekter. En bubblare av samma sort är
viral. Ordet var medicinskt fackspråk till och med 2009, ’spridning genom virus’. Nu kom
viral spridning och
viral marknadsföring, snabb fortplantning av budskap – kommersiella eller ej – genom olika sociala medier.

Annons
Annons
Annons