Annons
X
Annons
X

Vinstintresset förbättrar kvaliteten inom skolan

I
sitt sommartal i Gnesta i söndags angrep Vänsterpartiets Lars Ohly vinstdrivande friskolor och presenterade en plan för att förbjuda vinst i friskolor under den kommande mandatperioden. Från och med 2013 ska det vara slut.

Ohly deklarerade också att ”en ny rödgrön regering kan inte blunda för att vinsterna är ett hot mot alla barns rätt till en bra och likvärdig utbildning”.

Vad Lars Ohly glömmer – eller låtsas glömma – är att vinstintresset är en viktig drivkraft till att förbättra sin verksamhet, eller till att starta ett företag över huvud taget. Vinstintresse är bra. Vinstintresse är rätt. Vinstintresse funkar. Det spelar ingen roll om man misstror en entreprenörs motiv för sin verksamhet. Vinstintresset kommer leda till ständiga försök att bli mer effektiv.

Annons
X

Vänsterpartiet vill ”stoppa läckaget av skattepengar från välfärden till privata företag”. Det blir nog svårt, även om alla friskolor stoppas. Skattepengar har alltid gått till privata företag. Miljoner skolbarn har använt blyertspennor och radergummin från Faber-Castell och pärmar och skrivhäften från Esselte. De har köpts för skattepengar som har genererat vinst till privata företag.

Ohly vill införa ”ett system för att fördela pengar till skolorna som tar hänsyn till elevernas behov”. Idag ”överkompenseras” fristående skolor ekonomiskt enligt Ohly och det ”tydligaste beviset på detta är vinsterna i de fristående skolorna”.

I Skolverkets rapport
Resursfördelning utifrån förutsättningar och behov? framgår att sju av tio kommuner fördelar resurser till fristående och kommunala grundskolor enligt samma modell. Resterande har uppgett att de kommunala skolorna får extra resurser för att ha beredskap att ta emot fler elever om en friskola plötsligt läggs ner.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    I undersökningen framkommer också att det redan finns ”ett system för att fördela pengar till skolorna som tar hänsyn till elevernas behov”, för att använda Ohlys beskrivning. Tilläggsresurserna för elever med särskilda behov är emellertid i de flesta kommuner mindre än tio procent av skolbudgeten. Det kan säkert vara för lite. Det är dock inget argument för att förbjuda vinst i friskolor.

    Eftersom Sveriges elever fritt får välja vilken skola de vill gå på (i mån av plats och betyg, där det är tillämpligt) måste friskolor och kommunala skolor konkurrera om elevernas, och deras föräldrars, gunst. Utan nöjda elever inga intäkter. Utan intäkter ingen vinst.

    Att friskolorna höjer kvaliteten på utbildningen har dessutom visats i flera studier. Bland annat i en rapport från Skolverket (som tillfälligt drogs tillbaka efter att den socialdemokratiske utbildningsministern Ibrahim Baylan uttryckt sitt missnöje med resultatet), en rapport från Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi och en rapport från Institutet för framtidsstudier. Det gäller dessutom inte bara friskolorna. Kommuner med fler friskolor ser bättre resultat även i de kommunala skolorna. Konkurrensen från friskolorna tvingar de kommunala skolorna att utvecklas för att inte tappa elever till bättre skolor.

    Varför ska inte friskolor kunna gå med vinst när de erbjuder minst lika hög kvalitet till samma kostnad som de kommunala skolorna?

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X