Vinsten ökar - men RNB säljer sämre RNB växer men säljet sackar

Klädföretaget RNB ökar vinsten det senaste kvartalet. Samtidigt expanderar RNB i både Stockholm, Göteborg och Oslo samt tar Polarn O. Pyret till England. Men försäljningen ökar inte i takt med marknaden.

Under strecket
Publicerad
Annons

RNB, Retail and brands, rapporterar en nettovinst på 3,5 miljoner kronor för det tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det är 600 000 kronor bättre än samma period förra året.
Bruttovinstmarginalen sjunker 2 procentenheter till drygt 50 procent.

- Marginalen sjunker på grund av den samarbetsform vi nu har med våra varumärkesleverantörer. De är med och tar en risk i varulagret. Det kostar oss mer de kvartal vi inte har rea, då vi delar effekten av prissänkningarna, säger RNB:s vd Mikael Solberg.
Försäljningen ökade till 244 miljoner kronor (185). I jämförbara butiker backade försäljningen något.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons