Okända modellen som styr Systembolaget döms ut

Systembolaget gynnar de leverantörer som räknar med att sälja mest. Sortimentet styrs av ett komplicerat poängsystem, visar SvD Näringslivs granskning. Inför en av det statliga spritmonopolets mest intensiva perioder är nu kampen stenhård bland vin- och ölleverantörerna om att få bra hyllplats.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Systembolaget har monopol på alkoholförsäljningen i landet.

Systembolaget har monopol på alkoholförsäljningen i landet.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Italienska viner är de som säljer som bäst i Sverige.

Italienska viner är de som säljer som bäst i Sverige.

Annons

– Det är de med störst marknadsföringsbudget som vinner slaget om hyllplatsen. Det är ett lynnigt system som drabbar både stora som små aktörer. Risken är att sortimentet blir väldigt likriktat, säger en källa med god insyn i importledet till SvD Näringsliv.

Det har gått 14 år sedan den stora muthärvan inom Systembolaget rullades upp 2003 som ledde till att flera butikschefer åtalades och dömdes av Stockholms tingsrätt. Orsaken var avslöjandet att vinleverantörer kunnat påverka inköpare med bjudresor och andra mutor.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons