Annons

Resebolagen ställer in alla resor efter UD:s besked

Foto: Janerik Henriksson/TT

Svenska researrangörer ställer in sina resor i en månad efter UD:s besked som avråder från icke nödvändiga resor.

– Just nu är det alla våra resor som vi ställer in, säger Vings kommunikationschef Fredrik Henriksson.

Under strecket
Publicerad

– Vi följer alltid UD:s rekommendationer. Vi ställer in våra resor fram till den 14 april. Vi har precis gått ut med information på våra hemsidor och kontaktar kunder som har inbokade resor för att få pengarna tillbaka eller då, om man önskar en ombokad resa längre fram i tiden, säger Vings kommunikationschef Fredrik Henriksson, till SvD.

Vad är en icke nödvändig resa?

– Just nu är det alla våra resor som vi ställer in, säger Henriksson.

Ving skriver på sin hemsida att kunder har rätt att få tillbaka alla sina pengar eller att avboka om man har en inbokad resa fram till den 14 april, vid inställd resa. Även ombokning går att göra, skriver Ving.

För Apollos del innebär det att alla resor kommer att ställas in från och med söndag, fram till den 14 april.

– Samtidigt är det viktigt att få hem alla som är ute på våra resmål, säger Apollos marknadschef, Annica Smith.

Hur jobbar ni med det?

– Vi kommer att flyga ner och hämta hem våra kunder.

Drabbade kunder kommer att bli meddelade av Apollo, för att få pengarna tillbaka eller en ombokad resa längre fram.

Annons
Annons

Utrikesdepartementet har tre typer av avrådan när det gäller utlandsresor eller vistelse utomlands; avrådan från icke-nödvändiga resor, avrådan från alla resor och uppmaning att lämna ett område.

Även researrangören TUI meddelar på sin hemsida att den ställer in alla resor till den 14 april.

Flygbolaget SAS säger till SvD att man just nu ser över vilka avgångar som kan komma att beröras.

– Vi har redan jobbat med det här i många dagar. Situationen ändrar sig från timme till timme, säger John Eckhoff, presschef på SAS.

– Det som sker nu är dramatiskt för hela världen, SAS är inte opåverkade av det. Vi jobbar hela tiden med att justera vår drift, säger Eckhoff.

Situationen för resebranschen är fullständigt ohållbar, enligt Didrik von Seth, generalsekreterare i Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF).

Branschorganisationen har larmat UD och fört en dialog inför beskedet om en avrådan från alla resor.

– Det är i dagsläget orimligt att skicka ut fler svenskar till utlandet. Det är så många som är strandsatta ute i olika destinationer, säger von Seth till TT.

– Det här är en sådan exceptionell situation att alla regelverk är satta ur spel. Det här med att flygbolag ska kompensera för flyg som blir inställda, att paketresor inte kan genomföras, och så vidare. Alla eventuella ersättningar måste staten stå för. Inget flygbolag kan stå för detta.

Didrik von Seth säger att det handlar om tiotusentals svenskar som är strandsatta utomlands. Många i länder där hotell och restauranger stängs och det finns allt färre platser att ta vägen.

Vad finns det för möjlig lösning?

– Det är en väldigt bra fråga. Vi är researrangörer, vi är resebyråer. Vi har inte förmågan att i sådana här situationer, precis som när det gäller tsunamin, påbörja stora, omfattande evakueringsprojekt. Staten måste gå in. Vi har inte heller de pengarna som krävs för fullständigt häpnadsväckande återbetalningar till resenärer. Vare sig vi eller flygbolagen.

– Det är ett extremt läge. Jag brukar säga att det är som ett tredje världskrig, men det pågår inte några strider. Effekterna är likadana.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons