Ledare

Amelie Langby:Vinet flödar inte på nätet

Under strecket
Publicerad
Annons

”Den allt mer aggressiva kommersialismen på alkoholområdet måste stoppas”, deklarerade överläkaren vid Beroendecentrum Stockholm, Sven Andréasson, som även sitter i Systembolagets styrelse, i DN i går. Debattartikeln skrev han med anledning av betänkandet ”En väg till ökad tillsyn: marknadsföring av och e-handel med alkohol och tobak”, som i går överlämnades till barn- och äldreminister Maria Larsson (KD). Utredningen bekräftar bilden av att alkoholreklam har ökat, särskilt i digitala medier, och når fler unga. Därför föreslås åtgärder för att öka tillsynen av marknadsföring, e-handel och hemleverans av alkohol. Anpassning efter teknikutvecklingen är förstås nödvändig, även inom detta område. Att den som levererar alkohol beställd via nätet förvissar sig om att mottagaren inte är minderårig är fullkomligt rimligt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons