Annons
Ledare

Amelie Langby:Vinet flödar inte på nätet

Under strecket
Publicerad

”Den allt mer aggressiva kommersialismen på alkoholområdet måste stoppas”, deklarerade överläkaren vid Beroendecentrum Stockholm, Sven Andréasson, som även sitter i Systembolagets styrelse, i DN i går. Debattartikeln skrev han med anledning av betänkandet ”En väg till ökad tillsyn: marknadsföring av och e-handel med alkohol och tobak”, som i går överlämnades till barn- och äldreminister Maria Larsson (KD). Utredningen bekräftar bilden av att alkoholreklam har ökat, särskilt i digitala medier, och når fler unga. Därför föreslås åtgärder för att öka tillsynen av marknadsföring, e-handel och hemleverans av alkohol. Anpassning efter teknikutvecklingen är förstås nödvändig, även inom detta område. Att den som levererar alkohol beställd via nätet förvissar sig om att mottagaren inte är minderårig är fullkomligt rimligt.

Sven
Andréasson är dock bekymrad över att detta kan ge ökad legitimitet åt näthandeln med alkohol. Han hade gärna sett både skattehöljningar och skarpare regler mot reklam. Med all respekt för Andréassons utgångspunkt i att skydda dem som drabbats av missbruk, men det är knappast någon ”aggressiv kommersialism” vi ser ta över alkoholområdet.

Annons
Annons
Annons