Susan Philipsz, Lost in spaceVilse i rymden med Susan Philipsz

Från inspelningen av Susan Philipsz verk ”A single voice”, 2017.
Från inspelningen av Susan Philipsz verk ”A single voice”, 2017. Foto: Franziska Sinn / Bonniers Konsthall

Världsnamnet Susan Philipsz har skapat en existentiell ljudupplevelse på Bonniers konsthall. Håkan Nilsson tycker att den är väl värd att ta till sig i stillhet.

Under strecket
Publicerad
Susan Pilipsz på Bonniers konsthall.

Susan Pilipsz på Bonniers konsthall.

Foto: Petter Cohen / Bonniers konsthall
Susan Philpsz, ”Radiostar”. Installationsvy på Bonniers konsthall.

Susan Philpsz, ”Radiostar”. Installationsvy på Bonniers konsthall.

Foto: Petter Cohen / Bonniers konsthall
Annons

Det är intressant hur olika traditionella konstformer länkas samman genom egenskaper de delar med varandra. Skulpturkonsten har reproducerbarheten gemensam med fotografin medan delar den frågor som rör rumslighet och volym med ljudet. Kanske är det därför många ljudkonstnärer säger sig skulptera med toner. Kanske är det också därför många konstnärer som börjar med skulptur, som Susan Philipsz, väljer att arbeta med ljud.

Skotska Susan Philpsz har länge varit en av samtidskonstens mest uppmärksammade ljudkonstnärer. 2010 fick hon det prestigefulla Turnerpriset och för fem år sedan presenterade hon ett stort ljudkonstverk på Kassels tågstation under Documenta 13. Till utställningen på Bonniers konsthall har hon skapat några helt nya verk, där det största är installationen ”A Single Voice”, vilket bokstavligen fyller hela den stora hallen och dess omgivande korridorer.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons