Byggde nytt modehus – bort från slit och släng

Karl Lindman och Elin Kling bakom modehuset Totême är en av kandidaterna till SvD Affärsbragd 2021.
Karl Lindman och Elin Kling bakom modehuset Totême är en av kandidaterna till SvD Affärsbragd 2021. Foto: Emma-Sofia Olsson

Elin Kling och Karl Lindmans Totême har i det tysta växt till höglönsamt multinationellt modehus. Coronakrisen har inte satt framgångsresan på paus – tvärt om.

Under strecket
Publicerad
Med gott om kapital i ryggen kunde Elin Kling och Karl Lindman stanna upp och se över under krisen. ”Vi kunde passa på att göra en vårstädning”, säger Elin Kling.

Med gott om kapital i ryggen kunde Elin Kling och Karl Lindman stanna upp och se över under krisen. ”Vi kunde passa på att göra en vårstädning”, säger Elin Kling.

Foto: Emma-Sofia Olsson
I dag har bolaget bara två fysiska butiker, båda i Stockholm.

I dag har bolaget bara två fysiska butiker, båda i Stockholm.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Ett centralt koncept var långsiktighet, i både affärsmodellen och i produkterna.

Ett centralt koncept var långsiktighet, i både affärsmodellen och i produkterna.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Totême jobbar medvetet med att det ska gå att kombinera de olika kollektionerna. En jacka köpt förra hösten ska gå att använda med skarfen som du köpte i höstas.

Totême jobbar medvetet med att det ska gå att kombinera de olika kollektionerna. En jacka köpt förra hösten ska gå att använda med skarfen som du köpte i höstas.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Elin Kling och Karl Lindman grundade Totême. ”Vi bestämde oss tidigt att vi ville bygga något annat”, säger Elin Kling.

Elin Kling och Karl Lindman grundade Totême. ”Vi bestämde oss tidigt att vi ville bygga något annat”, säger Elin Kling.

Foto: Emma-Sofia Olsson
”Jag hoppas att vi kan vara inspiratörer till andra som funderar på att starta företag. Vi tog inte in massa pengar, utan byggde helt själva upp ett lönsamt varumärke med stor trovärdighet”, säger Elin Kling.

”Jag hoppas att vi kan vara inspiratörer till andra som funderar på att starta företag. Vi tog inte in massa pengar, utan byggde helt själva upp ett lönsamt varumärke med stor trovärdighet”, säger Elin Kling.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Elin Kling och Karl Lindman såg för sju år sedan en öppning för ett modehus som de själva saknade och skapade modehuset Totême.

Elin Kling och Karl Lindman såg för sju år sedan en öppning för ett modehus som de själva saknade och skapade modehuset Totême.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Annons
SvD Affärsbragd 2021 – rösta här! | SvDsvd.se

Att Elin Kling och Karl Lindman är stora i modevärlden är det inget snack om. För sitt modehus Totême, som det gifta paret grundade 2014, har de tilldelats de svenska modepriserna Guldknappen och Årets designer.

Men som entreprenörer har det varit kanske oväntat tyst om det gifta paret, med tanke på att de utan riskkapital byggt upp ett mycket lönsamt internationellt varumärke som nu omsätter en tredjedels miljard.

– Ett skäl kan vara att Totêmes försäljning är ganska jämnt fördelad mellan Skandinavien, resten av Europa, Asien och Nordamerika. Vi har aldrig lagt något särskilt fokus på den svenska marknaden, mer än att vi har två butiker och vårt huvudkontor här, säger Karl Lindman.

Nu är paret och företaget nominerat till SvD Affärsbragd 2021.

Annons
Annons
Med gott om kapital i ryggen kunde Elin Kling och Karl Lindman stanna upp och se över under krisen. ”Vi kunde passa på att göra en vårstädning”, säger Elin Kling.

Med gott om kapital i ryggen kunde Elin Kling och Karl Lindman stanna upp och se över under krisen. ”Vi kunde passa på att göra en vårstädning”, säger Elin Kling.

Foto: Emma-Sofia Olsson
I dag har bolaget bara två fysiska butiker, båda i Stockholm.

I dag har bolaget bara två fysiska butiker, båda i Stockholm.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Ett centralt koncept var långsiktighet, i både affärsmodellen och i produkterna.

Ett centralt koncept var långsiktighet, i både affärsmodellen och i produkterna.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Totême jobbar medvetet med att det ska gå att kombinera de olika kollektionerna. En jacka köpt förra hösten ska gå att använda med skarfen som du köpte i höstas.

Totême jobbar medvetet med att det ska gå att kombinera de olika kollektionerna. En jacka köpt förra hösten ska gå att använda med skarfen som du köpte i höstas.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Med gott om kapital i ryggen kunde Elin Kling och Karl Lindman stanna upp och se över under krisen. ”Vi kunde passa på att göra en vårstädning”, säger Elin Kling. Foto: Emma-Sofia Olsson

Elin Kling och Karl Lindman såg för sju år sedan en öppning för ett modehus som de själva saknade. Ett centralt koncept var långsiktighet, i både affärsmodellen och i produkterna. Det yttrar sig på olika vis, som att Totême nästan alltid tar fullt pris för kläder och accessoarer.

– I slutändan handlar det om att hålla kvar åtrån till varumärket. Vår kund sitter inte och väntar på rean. Hamnar du i den snurran, där man lär sin kund att det är rea var tredje månad, varenda black friday eller vad det nu än kan vara, så blir det tufft. Och där är många modevarumärken i dag, säger Elin Kling.

– Så vi bestämde oss tidigt att vi ville bygga något annat.

Totême jobbar exempelvis medvetet med att det ska gå att kombinera de olika kollektionerna. En jacka köpt förra hösten ska gå att använda med skarfen som du köpte i höstas. Långt från så kallad fast fashion, vår tids slit-och-släng.

1/3
I dag har bolaget bara två fysiska butiker, båda i Stockholm.

I dag har bolaget bara två fysiska butiker, båda i Stockholm.

Foto: Emma-Sofia Olsson
2/3
Ett centralt koncept var långsiktighet, i både affärsmodellen och i produkterna.

Ett centralt koncept var långsiktighet, i både affärsmodellen och i produkterna.

Foto: Emma-Sofia Olsson
3/3
Totême jobbar medvetet med att det ska gå att kombinera de olika kollektionerna. En jacka köpt förra hösten ska gå att använda med skarfen som du köpte i höstas.

Totême jobbar medvetet med att det ska gå att kombinera de olika kollektionerna. En jacka köpt förra hösten ska gå att använda med skarfen som du köpte i höstas.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Totême stänger böckerna för det brutna räkenskapsåret den sista april. Det betyder att fjolåret i strikt bokföringsmening bara hade två coronamånader, mars och april 2020. Det nu nyligen avslutade räkenskapsåret innebär däremot tolv pandemimånader. Omsättningen har ökat med mer än 58 procent till 350 miljoner kronor, med bibehållen god vinstmarginal.

Annons
Annons
Elin Kling och Karl Lindman grundade Totême. ”Vi bestämde oss tidigt att vi ville bygga något annat”, säger Elin Kling.

Elin Kling och Karl Lindman grundade Totême. ”Vi bestämde oss tidigt att vi ville bygga något annat”, säger Elin Kling.

Foto: Emma-Sofia Olsson
”Jag hoppas att vi kan vara inspiratörer till andra som funderar på att starta företag. Vi tog inte in massa pengar, utan byggde helt själva upp ett lönsamt varumärke med stor trovärdighet”, säger Elin Kling.

”Jag hoppas att vi kan vara inspiratörer till andra som funderar på att starta företag. Vi tog inte in massa pengar, utan byggde helt själva upp ett lönsamt varumärke med stor trovärdighet”, säger Elin Kling.

Foto: Emma-Sofia Olsson
Elin Kling och Karl Lindman såg för sju år sedan en öppning för ett modehus som de själva saknade och skapade modehuset Totême.

Elin Kling och Karl Lindman såg för sju år sedan en öppning för ett modehus som de själva saknade och skapade modehuset Totême.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Paret lyfter fram teamet, inte minst vd:n Johanna Andersson, som kom från McKinsey för ett par år sedan. Karl Lindman pekar också på att bolaget haft tur, som startade precis i början av ”retail-apokalypsen”. Totême är på så vis född in i e-handelseran. I dag har bolaget bara två fysiska butiker, båda i Stockholm. Dessa har visserligen påverkats negativt av pandemin, som så många andra, men det har med råge kompenserats genom näthandeln, uppger paret.

Elin Kling och Karl Lindman grundade Totême. ”Vi bestämde oss tidigt att vi ville bygga något annat”, säger Elin Kling. Foto: Emma-Sofia Olsson

Samtidigt har krisen gett tid för reflektionen, efterlängtat efter intensiva år av kraftig tillväxt och expansion på nya marknader. Processer som redan hade planerats har kunnat påskyndas.

– Vi kunde passa på att göra en vårstädning, säger Elin Kling.

Att bolaget gick in i krisen med ett eget kapital på 100 miljoner kronor gav också en självsäkerhet.

– Vi visste att vi skulle klara oss. Så istället för att rida ut stormen, bestämda vi oss för att satsa, och komma ut ur pandemin med större marknadsandelar och bättre organisation, säger Karl Lindman.

1/2
”Jag hoppas att vi kan vara inspiratörer till andra som funderar på att starta företag. Vi tog inte in massa pengar, utan byggde helt själva upp ett lönsamt varumärke med stor trovärdighet”, säger Elin Kling.

”Jag hoppas att vi kan vara inspiratörer till andra som funderar på att starta företag. Vi tog inte in massa pengar, utan byggde helt själva upp ett lönsamt varumärke med stor trovärdighet”, säger Elin Kling.

Foto: Emma-Sofia Olsson
2/2
Elin Kling och Karl Lindman såg för sju år sedan en öppning för ett modehus som de själva saknade och skapade modehuset Totême.

Elin Kling och Karl Lindman såg för sju år sedan en öppning för ett modehus som de själva saknade och skapade modehuset Totême.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Bara några veckor in i pandemin beslutade de att gå in i Kina.

– Det är ett tillfälle jag verkligen kommer ihåg. Vi satt där i mötesrummet, vi två och vår vd Johanna. Hon sa: ”Ska vi köra?”. Karl och jag tittade på varandra och sa: ”Yes, vi gör det”. Det är en stor satsning för oss, som vi är jätteglada att vi gjorde, säger Elin Kling,

Målet framöver är att fortsätta växa, bland annat genom att sätta varumärket på nya produktgrupper. Vilka är än så länge hemligt.

Varför ska läsarna rösta på er två och Totême i SvD Affärsbragd?

– Det finns många fina exempel på den skandinaviska estetiken. Sverige har länge varit ett starkt modeland. Vi är nästa svenska internationella varumärke, säger Karl Lindman.

– Jag hoppas att vi kan vara inspiratörer till andra som funderar på att starta företag. Vi tog inte in massa pengar, utan byggde helt själva upp ett lönsamt varumärke med stor trovärdighet, säger Elin Kling.

SvD Affärsbragd 2021 – rösta här! | SvDsvd.se
Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons