Vilgot är Sveriges starkaste 13-åring

Vilgot var mobbad i flera år. Sedan började han med styrkelyft och plötsligt vågade sig mobbarna inte på honom mer.

Under strecket
Publicerad
Att lyfta 150 kilo är som att lyfta 75 sockerpaket (2 kilos paket) eller två vuxna människor som väger 75 kilo var”, förklarar Vilgot. Här gör han ett marklyft. Bara skivstången som han håller i väger 20 kilo.

Att lyfta 150 kilo är som att lyfta 75 sockerpaket (2 kilos paket) eller två vuxna människor som väger 75 kilo var”, förklarar Vilgot. Här gör han ett marklyft. Bara skivstången som han håller i väger 20 kilo.

Foto: Daniel Nilsson
Ryggen är den vanligaste kroppsdelen många skadar i styrkelyftning. Misslyckas man med tekniken och belastar olika kroppsdelar fel kan man skada sig rejält. ”Därför är det viktigt att man tränar på en klubb med bra tränare”, säger Vilgot.

Ryggen är den vanligaste kroppsdelen många skadar i styrkelyftning. Misslyckas man med tekniken och belastar olika kroppsdelar fel kan man skada sig rejält. ”Därför är det viktigt att man tränar på en klubb med bra tränare”, säger Vilgot.

Foto: Daniel Nilsson
”Att min sport räddade mig från mobbningen gör att min motivation är väldigt hög och att jag vill fortsätta träna”, säger Vilgot.

”Att min sport räddade mig från mobbningen gör att min motivation är väldigt hög och att jag vill fortsätta träna”, säger Vilgot.

Foto: Daniel Nilsson
Att lyfta 150 kilo är som att lyfta 75 sockerpaket (2 kilos paket) eller två vuxna människor som väger 75 kilo var”, förklarar Vilgot. Här gör han ett marklyft. Bara skivstången som han håller i väger 20 kilo.

Att lyfta 150 kilo är som att lyfta 75 sockerpaket (2 kilos paket) eller två vuxna människor som väger 75 kilo var”, förklarar Vilgot. Här gör han ett marklyft. Bara skivstången som han håller i väger 20 kilo.

Foto: Daniel Nilsson
Ryggen är den vanligaste kroppsdelen många skadar i styrkelyftning. Misslyckas man med tekniken och belastar olika kroppsdelar fel kan man skada sig rejält. ”Därför är det viktigt att man tränar på en klubb med bra tränare”, säger Vilgot.

Ryggen är den vanligaste kroppsdelen många skadar i styrkelyftning. Misslyckas man med tekniken och belastar olika kroppsdelar fel kan man skada sig rejält. ”Därför är det viktigt att man tränar på en klubb med bra tränare”, säger Vilgot.

Foto: Daniel Nilsson
Att lyfta 150 kilo är som att lyfta 75 sockerpaket (2 kilos paket) eller två vuxna människor som väger 75 kilo var”, förklarar Vilgot. Här gör han ett marklyft. Bara skivstången som han håller i väger 20 kilo. Foto: Daniel Nilsson

I Skegrie i Trelleborgs kommun bor 13-årige Vilgot, eller som han också kallas: Sveriges starkaste 13-åring. I december förra året slog han rekord i sin åldersgrupp: 135 kilo i marklyft.

Hur känns det att du är Sveriges starkaste tonåring?

– Det känns coolt, säger Vilgot.

Inför lyftet i december var han lite nervös.

– Men jag stängde av känslorna för att kunna fokusera på lyftet. Känslorna distraherar så jag måste alltid stänga av dem. När jag klarade det fick jag en massa adrenalin i hela kroppen. Det kändes skönt och bra, säger han.

Ryggen är den vanligaste kroppsdelen många skadar i styrkelyftning. Misslyckas man med tekniken och belastar olika kroppsdelar fel kan man skada sig rejält. ”Därför är det viktigt att man tränar på en klubb med bra tränare”, säger Vilgot. Foto: Daniel Nilsson
”Att min sport räddade mig från mobbningen gör att min motivation är väldigt hög och att jag vill fortsätta träna”, säger Vilgot.

”Att min sport räddade mig från mobbningen gör att min motivation är väldigt hög och att jag vill fortsätta träna”, säger Vilgot.

Foto: Daniel Nilsson

Sedan rekordet har Vilgot lyckats lyfta ännu tyngre hemma: 150 kilo.

Det har varit en krokig väg för Vilgot innan han hittade sitt stora intresse. Under flera år testade han olika sporter men fastnade inte för någon. Vilgot upplevde att han inte riktigt passade in någonstans och i skolan blev han mobbad under tre års tid.

– Att bli mobbad var tufft för mitt psyke. Men när jag började med styrkelyft blev mobbarna skrämda och nu vågar de inte gå på mig längre. Det är mycket bättre i skolan nu. Att min sport räddade mig från mobbningen gör att min motivation är väldigt hög och att jag vill fortsätta träna, säger Vilgot.

Varför passar sporten dig så bra?

– Jag är generellt ganska stor och stark och det behövs för att kunna lyfta tungt. Det är även roligt att jag får utmana min kropp på en annan nivå än i till exempel fotboll. Där behövs det mest smidighet och kondition. I styrkelyft krävs det mer styrka och teknik, säger Vilgot.

Nu har Vilgot tränat styrkelyft i snart ett år. Han visar hur man gör ett marklyft. Det märks att han tänker mycket på tekniken för han tar det lugnt och har fokus i blicken. Trots att han lyfter 80 kilo ser det väldigt lätt ut. Det är vikten som han brukar träna med.

– Det som är viktigt att tänka på när man lyfter är att ha rak rygg och vara stabil i knäna och inte lyfta med raka ben. Det är också viktigt att man har en tränare som coachar en rätt.

”Att min sport räddade mig från mobbningen gör att min motivation är väldigt hög och att jag vill fortsätta träna”, säger Vilgot. Foto: Daniel Nilsson

Trots att Vilgot har rekord i marklyft vill han försöka nå nya nivåer och bli ännu starkare.

– Mitt mål är att bli världens starkaste man. Det känns som att det kan gå, för jag är redan väldigt stark för min ålder. Fortsätter jag såhär kommer jag kanske vara det när jag är 20 år.

Vilken är din drömvikt?

– I år vill jag klara att lyfta 200 kilo, i livet är det 500 kilo som är mitt mål.

Prova SvD Juniorjunior.prenservice.se
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons