Vildvuxen kinesisk bilindustri

Här är bilarna du knappast hittar i en svensk bilhall – än så länge. I Sverige pratar alla om Geely, men Kinas växande bilindustri rymmer många märken och tillverkare, vassa exportambitioner och pinsamma plagiat. SvD Bil & Motor har botaniserat i den vildvuxna floran.

Under strecket
Publicerad

Besökare värmer sig med te vid en MK2 från Geely.

Foto: ERIK BERGIN

Interiör i en Geely CK.

Foto: ERIK BERGIN

En Cross från Brilliance Motors.

Foto: ERIK BERGIN

Kinesiska potentiella bilköpare granskar en Besturn B70 från statliga FAW.

Foto: ERIK BERGIN

En H30 från jättekoncernen Dongfeng som gör lastbilar, bussar och bilar.

Foto: ERIK BERGIN

BMW-kopian CEO från Shuanghuan Auto.

Foto: ERIK BERGIN

Geely modell LC.

Foto: ERIK BERGIN

Geely modell CK.

Foto: ERIK BERGIN

Roewe, byggd med brittisk Rover-teknik.

Foto: ERIK BERGIN

En CH031 från Great Wall Motors.

Foto: ERIK BERGIN

En Chana Alsvin, till vänster, och Chana Z-shine.

Foto: ERIK BERGIN

Småbilen Benni från Chana och Reklam för Roewe, byggd med brittisk Rover-teknik.

Foto: ERIK BERGIN

Den kinesiska småbilen Riich X1 från Chery.

Foto: ERIK BERGIN
Annons

NANJING Vid en bilutställning utanför ett shoppingkomplex i Nanjing en gråkall vinterdag tar kineserna chansen att studera landets bilindustri. Den är till stora delar statskontrollerad och innehåller märken som många bilkonsumenter i Europa troligen aldrig hört talas om, än mindre sett röken av.

Men den är stor, enligt vissa officiella siffror tillverkade inhemska tillverkare nära fem miljoner bilar i Kina förra året. Bara en bråkdel gick på export.

Annons
Annons
Annons