X
Annons
X
Recension

Shining On You Viktoria Tolstoy - Shining On You

"Viktoria Tolstoy sings the music of Esbjörn Svensson" lyder undertiteln på sångerskans nya skiva "Shining On You". De båda har dock samarbetat tidigare. På "White Russian", från 1997, skrev Esbjörn Svensson all musiken, det mesta tillsammans med Viktoria Tolstoy. Han producerade skivan, och hans trio kompade. Den här gången har Tolstoy dragit sig tillbaka från komponerandet, och Svenssons namn finns inte med i bandet.
Men det är samma täta gruppdynamik, även om både stråkar och Nils Landgrens trombon känsligt fyller ut ljudbilden i några spår. Och Viktoria Tolstoy sjunger med samma intensivt återhållna uttryckskraft och lågmälda precision. Det är som om Svenssons musik lockar fram hennes bästa sidor, ett nära tilltal som skapar en känslomässigt förtätad närvaro.
Hos Esbjörn Svenssons trio kan musiken ibland tappa sin riktning och spreta lite poänglöst. Men Viktoria Tolstoy ger den en fokus, ett centrum utifrån vilket de ofta kluriga och lyhörda instrumentala inpassen skapar tydligare mönster.

I de flesta styckena kontureras Viktoria Tolstoys sång av sökande, lätt trevande och egensinnigt kantiga pianofigurer. Sången och pianot bildar spröda konfigurationer, innan de andra instrumenten ger musiken en tydligare förankring. Inte minst Landgrens trombon kontrasterar fint i sitt fysiska utspel. Men plötsligt får musiken en annan karaktär. I ett stycke som "Some Day" ger öppningsackorden och Viktoria Tolstoys läckra röstlöpningar stadga och konkretion, blott för att abrupt huggas av. Det är oerhört suggestivt.
Och denna suggestionskraft präglar det mesta på skivan. I "Equilibrium" hör vi en lite brötig trombon- och pianoduett, innan Viktoria Tolstoy sjunger Lina Nybergs marterade lyrik med förtrollande övertygelse. Hennes vokala utspel blir allt intensivare, innan ett struttigt pianotema banar väg för Landgrens bluesmättade solo. Nyberg har även skrivit texten till den eteriska "No Regrets", där Viktoria Tolstoy sjunger vackert lite längre upp i registret. Och i den avslutande "Foreverly" hör vi hennes mer tillvända balladsida.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X