Viktigt tona ner sin roll

Skådespelare vet hur samspel fungerar. Den aktör som vill synas själv hela tiden, blockerar de andra på scenen. Här har många chefer något att lära, till exempel att vara totalt närvarande och att våga göra bort sig.

Under strecket
Publicerad
”Det går inte att gå in på scenen med en bestämd idé i huvudet. Då misslyckas improvisationen”, säger skådeseplaren Helge Skoog.

”Det går inte att gå in på scenen med en bestämd idé i huvudet. Då misslyckas improvisationen”, säger skådeseplaren Helge Skoog.

Annons

– Hjälp, var är mitt manus?
Alla skådespelare drömmer mardrömmar om att de tappat bort sitt manus. De ska in på scen vilken minut som helst, minns inte ett ord av pjäsen och letar febrilt.
– Plats på scen, skynda dig!
De vaknar badande i ångest.
En chef som måste improvisera för att klara av ett akut problem kan känna sig lika hjälplös. Då finns inte heller något manus att hålla sig till.

Det är skådespelaren Helge Skoog som berättar om mardrömmen som även han haft många gånger. Kanske var det därför han började ägna sig åt improvisationsteater, där inga manus är tillåtna. Bättre att ta tjuren vid hornen.
– När jag ska improvisera gäller det att kliva upp på scenen oförberedd, ganska tom i huvudet och avspänd. Jag måste vara beredd att acceptera och haka på de andras repliker.
Helge Skoog frilansar numera, tidigare var han knuten till Stadsteatern i Stockholm under flera år. Improvisationsteater sker främst på kurser och konferenser i dag.
– När vi gör sådana framträdanden har vi läst in en del fakta om ämnesområdet i förväg. Men det går inte att gå in på scenen och ha en bestämd idé i huvudet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons