Viktigt att våga välja bort

Slimmad organisation och en tydligare inriktning. Börsnoterade Venue Retail Group, före detta Wedins, med vd Susanne Börjesson i täten har påbörjat den mödosamma promenaden från att vara blödande till att bli lönsamt.

Under strecket
Publicerad
Susanne Börjesson är vd för Venue Retail Group – tidigare Wedins – sedan knappt ett år. Samtidigt inleddes en profilering mot färre nischer.

Susanne Börjesson är vd för Venue Retail Group – tidigare Wedins – sedan knappt ett år. Samtidigt inleddes en profilering mot färre nischer.

Foto: TOMAS ONEBORG
Annons

Venue Retail Group. Även en börsfluktare av rang är kanske oklar över vad det är för bolag. Motivet till namnbytet, som skedde för snart ett år sedan, är att – som Susanne Börjesson uttrycker det – ha ett verksamhetsneutralt namn som inte fokuserar på
en verksamhet. Det var vad Wedins gjorde med tanke på att koncernnamnet var identiskt med ett av flera koncept – nämligen skor.

Venue – engelska för mötesplats – Retail Group ska tydligare illustrera att här handlar det inte bara om skor utan även om väskor, resetillbehör, handskar, halsdukar och bijouterier. Så är tanken. Koncernen har sammantaget runt 150 butiker i tre olika kedjekoncept i Sverige, Norge och Finland.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons