Viktiga unga röster

Under strecket
Publicerad
Annons

”Give A Sht!”. T-shirten är vit och svart med uppföljningen ”Vote!” på ryggen. En snygg svart tröja har den lila texten: ”Chicks Rock, Chicks Vote”. Coolt.
På sajten för Rock The Vote, en av många amerikanska opolitiska och icke vinstdrivna organisationer, som arbetar med att introducera ungdomar i den politiska processen, kan man hitta mycket kul. Genom att använda sig av popkulturens förebilder och de senaste och hetaste trenderna försöker vi göra politiskt deltagande till något coolt, säger de själva på hemsidan.
På Times Square i New York hängde i veckan en gigantisk affisch med sångerskan Christina Aguilera. Med tårvåta kinder och hopsydd, tystad mun, är hon en i raden av artister som lånar ut namn och ansikte för att få unga att rösta. ”Only you can silence yourself” heter kampanjen, och drivs av ytterligare en röstinpiskande grupp.
Även musikkanalen MTV ger sig in i kampanjandet. Med uppmaningar som ”Chill with a VJ, win stuff, choose a Prez”, och med reportrar på plats på demokraternas och
republikanernas konvent vill också de se unga masa sig i väg till urnorna.
Valfebern stiger i USA. Strategierna för att få unga att registrera sig som röstande och sedan faktiskt rösta i höstens val är många och syftena varierande. Men ansträngningen är gemensam. ”Make Your Own History”, kan man läsa på en sajt. Det är ditt ansvar, och upp till dig att förändra framtiden. USA är rätt bra ändå.

Moa Eriksson

Annons
Annons
Annons