Viktig kompetens går förlorad

Plastal är vare sig den första eller sista i raden av underleverantörer till bilindustrin som går i konkurs i bilkrisen. Det är bara den hittills största. Med Plastal hotar ­inte bara sysselsättningen för runt 6000 personer runt om i Europa att försvinna. Med Plastal försvinner också en stor del av det kunnande som alla säger sig vilja slå vakt om.

Under strecket
Publicerad
Annons

Plastals kunder finns i hela bilvärlden, Volvo och Saab i Sverige, Audi, Opel och BMW i Tyskland, Skoda i Tjeckien och Fiatgruppen i Italien, för att bara nämna några. Trots att tillverkningen går på sparlåga i branschen klarar biltillverkarna sig inte länge utan sina underleverantörer. Visserligen finns det alternativ, Plastal har konkurrenter som nu ser en chans att öka sina leveranser, eftersom biltillverkarna alltid ser till att ha minst två underleverantörer till varje inköpt detalj.

Det finns många som kommer att säga att biltillverkarna har sig själva att skylla för de ytterligare problem som nu tornar upp sig. Under många år har bilföretagen tvingat sina underleverantörer att pressa priserna så att marginalerna blivit lövtunna. I flera fall har tillverkarna tvingat till sig exklusivitet, det vill säga att underleverantörerna bara ska leverera till en tillverkare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons