Analys

Torbjörn Isacson:Vikten av social koll

Torbjörn Isacson

Konsumentnära bolag och skandaler. Det är helt dominerande när börsens storföretag omnämns i sociala medier. För bolagen blir det allt viktigare att ha koll på vad som sägs, inte minst för att hantera uppblossande missnöje och kritik.

Under strecket
Publicerad
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Första kvartalet i år nämndes storbolagen i Stockholmsbörsens OMXS30-index sex miljoner gånger i så kallade sociala medier, det vill säga twitter, bloggar, facebook, youtube och liknande. Helt dominerande är twitter, som står för 95 procent av inläggen. Det visar en granskning som den digitala kommunikationsbyrån Pronto gjort.

I den här enorma mängden information är det tveklöst mycket skräp, från autogenererade reklambudskap på twitter till allmänt nonsens. Men de sociala medierna blir allt viktigare för att fånga upp trender eller skapa opinion. Det mest kända exemplet är den arabiska våren, som även kallats facebookrevolutionen. Det faktum att Kina stryper både twitter och de så populära mikrobloggarna i landet säger också en hel del om den potentiella styrkan. Och ett företags varumärke kan både stärkas och få rejält med stryk i de sociala medierna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons