X
Annons
X

Vikten av att vara Vilks

Vår internationellt sett mest kända samtida konstnär heter Lars Vilks. Muhammed som rondellhund placerade honom på världskartan, men han är också ensamvargen som i trettio års tid byggt, lappat och lagat sina två livsprojekt på Kullaberg Nimis och Arx. SvD:s Erica Treijs tecknar ett porträtt av en av samtidens mest laddade provokatörer*.*

Området kring skulpturerna Nimis och Arx i naturreservatet Kullaberg i nordvästra Skåne är svårtillgängligt, kargt och bergigt. Det var därför Lars Vilks kunde jobba ostört i över ett år innan myndigheterna slog bakut och ville göra sig av med kolossalskulpturerna utan bygglov. Efter det har de varit en lika uppskattad turistattraktion som ett segdraget ärende i myndigheternas långbänk. Länge levde Vilks således i symbios med och i skuggan av den väldiga drivvedsskulpturen Nimis. Men efter att Nerikes Allehanda 2007 publicerade en Vilks-teckning föreställande profeten Muhammed som rondellhund, som flera institutioner tidigare nekat att visa, fick hans konstnärskap en helt ny vändning. Lars Vilks blev yttrandefrihetens främste förespråkare, men också hatad, hotad och senare misshandlad. Hur kunde det ske? Det är dags att rekapitulera historien om vår internationellt mest kände samtida konstnär.

I början av 1980-talet var konstklimatet i Sverige ett annat. Postmodernismen spirade sedan den franske filosofen Jean-François Lyotard hade avlivat alla universella sanningar till förmån för jagets bombastiska hemmabyggen. I Sverige slog auktionsfirmorna rekord på löpande band medan konstsamlaren Fredrik Roos hamstrade verk av prisraketer som Max Book och Johan Scott.

Lars Vilks har provocerat såväl myndigheter som religiösa grupper med sin konst.

Foto: YVONNE ÅSELL Bild 1 av 5

Muslimer i Bangladesh protesterade mot Lars Vilks, enligt dem, blasfemiska teckning av profeten Muhammed som rondellhund.

Foto: PAVEL RAHMAN Bild 2 av 5

Lars Vilks chattar på sin dator på kontoret i bostaden utanför Höganäs.

Foto: BJÖRN LINDGREN/SCANPIX Bild 3 av 5

Mordhotad, misshandlad och jagad av terrorister, uppståndelsen kring Lars Vilks har rönt stor medial exponering - konst i en ny kontext.

Foto: BERTIL ERICSON/SCANPIX Bild 4 av 5

Lars Vilks skulptur Nimis fyller 30 år i år. Verket är ihopsnickrat av drivved och har blivit en turistattraktion.

Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X