Recension

Anna KareninaVikander bäst i Karenina

TOLSTOJ Joe Wrights ”Anna Karenina” är hårt stiliserad med en smärtsamt arbetande Keira Knightley i huvudrollen. Men filmens behållning är svenska Alicia Vikander och Jude Law i var sin biroll, skriver SvD:s Jan Söderqvist.

Under strecket
Publicerad
Annons

Funderingar kring äktenskaplig lycka och olycka var något som ständig sysselsatte Leo Tolstoj, liksom konflikten mellan stadens mondäna nöjen och lantlivets rustika enkelhet, hedonism och andlighet. Allt detta och mer därtill gav han en närmast fulländad konstnärlig gestaltning i ”Anna Karenina”, en av litteraturhistoriens vackraste klenoder, en roman som famnar hela tillvaron och hela samhället i en lika elegant som storslagen rörelse. Man bör, för övrigt, alltid vara på sin vakt när man möter någon som framhåller Dostojevskijs svettiga känslosamhet på bekostnad av Tolstojs kliniska skärpa.

Hans Anna är stark och modig, renhjärtad och älskansvärd, men förblindad och dömd att gå under. Hon finner passionen utanför äktenskapet i form av en uniformerad greve, blir för första gången i sitt liv förälskad på riktigt, och accepterar – till skillnad från Flauberts smusslande och småskuret intrigerande Emma Bovary – att hon måste betala priset i form av umgängets ringaktning. Hon ger också upp sin son, hon lämnar allt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons