Vikande trend kan fälla Stockholms cykelmål

Stockholm får svårt att nå målet om en ökning av cyklandet.
Stockholm får svårt att nå målet om en ökning av cyklandet. Foto: Tomas Oneborg

Cyklandet i Stockholm har ökat i takt med att huvudstadens befolkning ökat. Nu tyder mätningar på att den utvecklingen har stannat av. Forskare säger att det behövs drastiska åtgärder för att nå stadens cykelmål.

Under strecket
Publicerad

Lars Strömgren på Cykelfrämjandet menar att stockholmarna är "tunnelbane-blinda".

Foto: Therese Jahnson

Elsa Saboonchi, marknadschef: "Just nu testar jag i en vecka, som en utmaning. Det är roligt och man märker att det inte tar så mycket längre tid att åka från Bagarmossen till Östermalmstorg varje dag, det är bra cykelvägar. Men till hösten får vi se.

Foto: Tomas Oneborg

Freyja Enström, student: "Jag är i Stockholm över sommaren och tycker att det är mycket enklare än kollektivtrafiken. Annars bor jag i Australien och där cyklar ingen för infrastrukturen finns inte. Så jämförelsevis är det väldigt lätt här.

Foto: Tomas Oneborg

Torsten Kindström, pensionär: "Varför inte? Men det är bra om man har körkort, det märks. 90 procent har trafikvett och 10 förstör. Ovana cyklister läser nog om många olyckor och blir rädda för de värsta cykelterroristerna.

Foto: Tomas Oneborg

Jesper Nyreröd, biluthyrare: "Jag köpte en ny cykel i går och det verkar finnas mycket tyckande runt det, men för min del funkar det. Då cyklar jag mest lugna tider, men cyklar man vid Slussen nio på morgonen så kan det vara en skräckupplevelse."

Foto: Tomas Oneborg

Stockholm får svårt att nå målet om en ökning av cyklandet.

Foto: Tomas Oneborg
Annons

Stockholm om tre år, över 12 procent av stockholmarna väljer cykeln under rusningstrafik. År 2030 ännu fler, över 15 procent i huvudstaden tar cykeln. Det här är målen som Stockholms stad spikat i sin framkomlighetsstrategi. Idag är antalet färre än var tionde, omkring 7-8 procent, enligt Stockholms stad.

Det kan tyckas vara en lätt match att öka procenten, men samtidigt visar fjolårets trafikmätningar att antalet som väljer cykeln tycks ha planat ut. I rapporten "Stockholmstrafiken 2014" konstaterar staden att ökningstakten generellt är mycket lägre och att cykeltrenden är negativ innanför tullarna för första gången på tio år.

Annons
Annons
Annons