Mat & dryck

Viggo Cavling: App-krogen där gästerna gör jobbet

SPG:s recensent Viggo Cavling har besökt kedjan Pinchos. Han har synpunkter på maten och miljön, men imponeras av konceptet.

Många som läser krogrecensioner drömmer om att starta egen krog. Ett litet ställe där du lär känna alla gäster. Som hemma fast på krogen. Okej, någon måste betala – men det ska inte vara dyrt och maten ska ändå vara ekologisk, nyttig, närodlad och nyskapande. Personalen ska ha vettigt betalt. Och helst ska vi skänka några kronor på varje nota till regnskogen och fattiga barn i en främmande världsdel.

Annons
X

Sen sätter du dig ner och börjar räkna på det hela och inser att skatter, sociala avgifter och moms gör att den enda som kommer att bli lycklig av din krog är finansminister Magdalena Andersson. Handlar du med bitcoin på Avanza är det 0,45 procent skatt. Driver du en krog är vinstmarginalen lika hög.

Alltså slutar det med att gästerna måste göra jobbet. När de väl har lärt sig detta på första stället öppnar du ett likadant till, och ett till, och ett till, och snart har vi Pinchos. Världens första app-krog. Pinchos är spanska och betyder liten munsbit. Alltså en liten tapas. Pinchos-konceptet föddes i Göteborg 2012. Det tog några år att få ordning på systemet, men nu går det som ett schweiziskt tåg. Det finns ett 40-tal Pinchos-krogar runt om i Sverige och förra året öppnade den första i Stockholm, på Kungsholmen.

Enda sättet att beställa på Pinchos är att ladda ner krogens app. När den väl är i din telefon checkar du in, beställer, går och hämtar din dryck och mat. När du är nöjd betalar du – i din telefon. Jag har intervjuat konceptets skapare, som erkände att det avgörande beslutet var att tvinga gästerna att ladda ner appen.

Det första som händer när du kliver in genom dörren är att du får en pappmugg fylld med popcorn. Mina söner blir förstås lyckliga. När majsen är slut går det utmärkt att hämta mer. På Pinchos finns inga servitörer, istället är personalen utklädda till cirkusdirektörer. De ger dig en lapp med din mattid och bordsnummer. När du väl sitter ner får du klara dig själv. I appen letar jag efter bordsvatten, bestick och bröd, men dessa saker (minus bröd förstås) hittar jag efter en stund utanför toaletten. Under tiden beställer jag två alkoholfria drinkar och en iskall öl från en dansk bryggerijätte. Drinkarna, den ena blå och den andra röd, smakar godis. Min öl smakar lika gott varje gång.

undefined

Maten då? Den är inte dyr. En munsbit kostar drygt 50 kronor och du behöver ungefär tre för att bli mätt. Kvalitén är minst sagt blandad. Skaldjurspastan med räkor är riktigt usel. Räkorna är smaklösa larver och pastan motbjudande. Å andra sidan är deras poké bowl fantastisk. Elegant, snygg, delikat. Den första rätten kostar 42 kronor, den andra 45. Cheeseburgaren är okej. De stekta jätteräkorna är spänstiga och planksteken godkänd. Men potatismoset som serveras till är kallt. Steken är nästan omöjlig att äta eftersom det enda besticket på bordet är en minimal gaffel. Man hade behövt en köttkniv, men det finns inte. Istället förklarar en tonårig cirkusdirektör att "det är små bestick till små rätter". Lika svårt är det att äta glaserade kamben med en pigg coleslaw. Vi avslutar med en kylskåpskall Daimbrownie med plastgrädde för 36 kronor.

Som ni förstår är Pinchos inte en krog för finsmakare. I den mörka lokalerna, tänk Moulin Rouge möter Myrorna, är det ingen som representerar med snobbiga kunder. Hit går du med din partner, familj eller vänner. Och det blir aldrig något jidder när ni ska dela på notan för alla beställer via sin egen app och betalar individuellt. Du kan betala med kort, men det är smartare att betala i telefonen, för då får du poäng att äta för nästa gång. Du kan självfallet dricksa via luren.

Jag har varit på Pinchos två gånger. Första gången var i Västerås, där var maten sämre än i Stockholm. Varje krona ger en poäng och för 300 poäng får man en tapas. På min andra nota leder min första nota till mat för en hundralapp. Pinchos är följaktligen Sveriges mest prisvärda krog. Glöm bort att jag tycker att cirkusinredningen är töntig och saknar att kunna diskutera vad vi ska äta med en servitris. Pinchos har ett koncept som funkar och snart kommer det finnas i hela världen.

80 procent av gästerna är tjejer och när de ändå har telefonen uppe brukar de instagramma och facebooka från Pinchos. Följaktligen behöver kedjan inte lägga många kronor på marknadsföring. Vore jag McDonald’s, Max eller Vapiano skulle jag kopiera Pinchos app direkt. Behöver jag påpeka att mina barn älskar Pinchos? Jag överdriver inte när jag påstår att skaparna av Pinchos snart kan vara lika rika som Spotifys grundare. Den stora skillnaden är att Pinchos har haft en vinstmarginal på 20 procent från start.

undefined

Utforska Perfect Guide Shopping

shopping bag

Shoppa redaktionens favoriter, det bästa inom mode, inredning och skönhet. Exklusiva erbjudanden och samarbeten för våra läsare

TA MIG TILL SHOPPEN!

Till Toppen