Annons

Klara Kristalova, ”Upp i rök”Vidunderliga varelser som väcker ömhet

Klara Kristalova, ”Stocken (de hemlösa)”,  2020. Glaserat stengods.
Klara Kristalova, ”Stocken (de hemlösa)”, 2020. Glaserat stengods. Foto: Carl Henrik Tillberg

Det är en kolossal skillnad mellan rädslan inför döden och rädslan för att åldras. Just ångesten för tidens obarmhärtiga frammarsch och åldrandets ofrånkomliga processer är ett huvudspår i Klara Kristalovas utställning.

Under strecket
Publicerad

Klara Kristalova, ”Upp i rök”, installationsvy på Galleri Magnus Karlsson.

Foto: Galleri Magnus Karlsson

Klara Kristalova, ”Guldbruden”, 2020. Glaserat porslin.

Foto: Carl Henrik Tillberg

Klara Kristalova, ”Snövit (natt)”, 2020. Akvarell, collage på papper.

Foto: Galleri Magnus Karlsson

På ett sätt är det lätt att omedelbart känna igen sig i Kristalovas karaktäristiska formspråk när hon fyllt Galleri Magnus Karlssons spatiösa rum med nya verk från 2019 och 2020. På ett annat sätt skiljer sig denna presentation som helhet starkt från hennes tidigare. Sedan flera år tillbaka är vi vana vid att se hennes utställningar som något av totalinstallationer. I en tydlig, nästan teatralisk scenografi brukar hon länka olika verk samman genom en yttre struktur. Utställningsrummen förvandlas till scener, där de enskilda pjäserna får dela varandras energier. Tidigare placerade hon sina verk på långbord, podier eller i tornliknade träkonstruktioner.

I den nyaste utställningen satsar Kristalova istället på att de individuella verken får eget utrymme. Istället för en kör handlar det snarare om enskilda röster. Berättelsen blir lite spretigare och mindre konsekvent. Men det är samtidigt ett utomordentligt sätt att rikta betraktarens blick mot detaljer, den tekniska variationen och materialexperimenten.

Annons
Annons
Annons