Ellroy frossar i rasteorier och en unken kvinnosyn

James Ellroy inleder en ny kvartett mordhistorier med ”Perfidia” en roman som försöker vara politisk, men som svämmar över sina bräddar. Och där våldet, rasismen och kvinnohatet till slut blir för mycket.

Under strecket
Publicerad

James Ellroy i London.

Foto: IBL
Annons

I en välbeställd Los Angeles-förort har en japansk familj begått rituellt självmord, sepukko. Det visar dock sig snart att det rör sig om ett mord. Vi skriver den sjätte december 1941, dagen före japanernas anfall mot Pearl Harbor och en kvarlämnad lapp antyder att man kände till vad som skulle ske.

Kring detta mord ska fyra huvudpersoner mötas och skiljas och mötas igen i den sidoförgrenade dramatik som James Ellroy är raffinerat skicklig på att utveckla. William ”Whisky” Parker, en skicklig men mycket alkoholised poliskommissarie, Dudley Smith, en annan polis med irländska rötter och hat till engelsmännen, och Kay Lake, en äventyrlig ung kvinna med dåligt omdöme, samt den smått snillrike kriminalteknikern, japanen Hideo Ashida, vars öden flätas med historien.

Annons
Annons
Annons