Annons

Vi vill inte betala!

Musik, film, museibesök och tidningar. Gratis är gott och dessutom en rättighet menar många i den nya gratisgenerationen. Men det handlar inte bara om en ungdomsrevolt. Gratisindustrin är också en kassako, ett nytt sätt att få dig att betala. En trend som gör oss alla mer cyniska, menar forskare. Andra anser att välfärden gjort att vi tappat förmågan att göra rätt för oss.

Publicerad

Vårens fildelningsdebatt lanserade plötsligt en ny generation konsumenter - gratisgenerationen som tycker att kultur i form av musik och film är en mänsklig rättighet, precis som socialbidragsnormens minimikrav på tv-licens, dagstidning och telefon.

– Det är helt enkelt en välfärdsfråga; internet är en nödvändighet i dagens samhälle och därför ska alla ha samma rätt till bredband så att de kan ladda ned filmer och musik. På så sätt slipper man ge sina pengar till de stora skivbolagen, säger Tobias Andersson från organisationen Piratbyrån.
Internet är alltså en livsnödvändighet och ska således vara gratis. Men att ladda ned filmer och musik kräver tillgång till bredband, vilket i sin tur kräver bredbandsuppkoppling som trots allt kostar ett par hundralappar i månaden. Pengar som de stora bredbandsbolagen räknar hem i vinst.

Annons
Annons
Annons