Annons

”Vi vägrar delta i lågkonjunkturen”

När Allt för sjön slår upp portarna på lördag borde prognosen för försäljningen av båtar vara nattsvart. Pessimismen kan dock vara överdriven. Småbåtsvarven verkar redan vara på väg ur den värsta svackan.

Under strecket
Publicerad

Scangaard 21. En kanonfin dagseglare med traditionella linjer.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Scangaard 21. En kanonfin dagseglare med traditionella linjer.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Scangaard 21. En kanonfin dagseglare med traditionella linjer.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Scangaard 21. En kanonfin dagseglare med traditionella linjer.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Ryds 620 MC. En av de modeller som Sveriges största småbåtsvarv lutar sig mot nu när försäljningen tagit fart igen.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Mercruiser MPI 3.0. Mercruiser har nu tagit fram ett svar till Volvo Pentas katalysatorförsedda bensinare. Då får man toppbetyg av Kaliforniens naturvårdsverk, som tillämpar stenhårda regelverk.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Corsair Sprint 750. En trailerbar trimaran.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Bavaria Deep Blue 46. Båten är ritad av BMW Design Group USA, och är djärv i linjerna, har snygg inredning och går att köpa till ett för klassen attraktivt pris – 4 070 000 kronor.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Bavaria Deep Blue 46. Båten är ritad av BMW Design Group USA, och är djärv i linjerna, har snygg inredning och går att köpa till ett för klassen attraktivt pris – 4 070 000 kronor.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Bavaria Deep Blue 46. Båten är ritad av BMW Design Group USA, och är djärv i linjerna, har snygg inredning och går att köpa till ett för klassen attraktivt pris – 4 070 000 kronor.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Bavaria Deep Blue 46. Båten är ritad av BMW Design Group USA, och är djärv i linjerna, har snygg inredning och går att köpa till ett för klassen attraktivt pris – 4 070 000 kronor.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Bavaria Deep Blue 46. Båten är ritad av BMW Design Group USA, och är djärv i linjerna, har snygg inredning och går att köpa till ett för klassen attraktivt pris – 4 070 000 kronor.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Bavaria Deep Blue 46. Båten är ritad av BMW Design Group USA, och är djärv i linjerna, har snygg inredning och går att köpa till ett för klassen attraktivt pris – 4 070 000 kronor.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

En liten Hardtop-båt från Flipper säljs till förmånligt pris på mässan.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön, och Mats Eriksson, vd för branschorganisationen Sweboat.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Finska AMT ställer ut sin nyhet 200 C. En allvädersbåt för snabba förbindelsefärder.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Duffy elbåt. 10 timmar i fem knop räcker batterierna. Sedan får man ladda en natt.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Duffy elbåt. 10 timmar i fem knop räcker batterierna. Sedan får man ladda en natt.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Duffy elbåt. 10 timmar i fem knop räcker batterierna. Sedan får man ladda en natt.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Goldfish 36 P1 Supersport. Toppfart: 70 till 80 knop. Norska marinen gillar den och har beställt ett antal.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Goldfish 36 P1 Supersport. Luftsmörjande steg. Toppfart: 70 till 80 knop. Norska marinen gillar den och har beställt ett antal.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON

Båtbranschen har alltid varit motståndskraftig när det gäller svängningar i ekonomin. Båtfolket har fortsatt att prioritera sin livsstil även under hårda tider. Men den finansiella krisen som skakat världen under det senaste året har även slagit hårt mot Nordens småvarv. Efter förra sommaren blev det bom stopp. Tomma orderböcker och plötslig överkapacitet har medfört att anställda varslats på löpande band och att produktionen helt stoppats på flera håll. Kriskulmen kom i Norge där nära hundra år gamla Askeladden blev stående med hundratals osäljbara båtar. Företaget gick i konkurs i slutet av 2008.

Fokus på båtmässorna ligger nu allt mer på eftermarknadsprodukter. Alltså räknar utställarna med att besökarna i dagens läge är mer intresserade av att uppdatera de båtar de redan har snarare än att köpa nya. Det är något som också går att utläsa ur 2008 års siffror. För när båtförsäljningen sjönk med över 30 procent fortsatte tillbehörs- och servicemarknaden mer eller mindre utan tapp.

Annons
Annons
Annons