Annons

Vi som bygger tåg behöver ta större ansvar

Under strecket
Publicerad

Numera har järnvägen problem även på sommaren. Den 30 maj, 25 juni, 13 juli, 19 juli och 30 juli var dagar då tusentals tågresenärer kom fram för sent. Till det kommer alla ”vanliga” förseningar. Trots att Trafikverket arbetar hårt för att hålla trafiken i gång och bygga nytt krävs mer pengar från staten – och besked om det kommer förhoppningsvis i höstens infrastrukturproposition.

Men inför den diskussionen behöver också vi som bygger tåg ta ett större ansvar för att järnvägen ska fungera bättre. I många fall beror störningar i trafiken på att en del av de regiontåg, pendeltåg och den signalutrustning som tagits i bruk i Sverige inte hållit tillräcklig kvalitet eller har försenats. Detta gäller även produkter från oss på Bombardier, som levererar tåg, tunnelbanor, spårvagnar, signalsystem och underhållstjänster och har 2400 medarbetare i Sverige. Det är inte tillräckligt att Ådalsbanan och Botniabanan nu fungerar bättre, att SJ:s nya snabbtåg rullar som de ska eller att Stockholms tunnelbana är en av de mest punktliga i världen.

Annons
Annons
Annons