Annons

Så har sociala medier förändrat svenska krogar

Red velvet croissants på Mr Cake och en macaron på Frantzén.
Red velvet croissants på Mr Cake och en macaron på Frantzén. Foto: Mr Cake, samt Stefan Gissberg & Martin Botvidsson.

Anpassat Instagramljus, stiliserade maträtter och semmelgröt som gör viral succé. Sociala medier har förändrat den svenska krogbranschen.

Under strecket
Publicerad

Pom & Flora.

Foto: Agnes Maltesdotter

Dominique Ansel med sina cronuts 2013. Han bakade bara drygt 200 stycken varje morgon, och på en timme var de slut.

Foto: Richard Drew/AP

Dalgona coffee – mjölk toppad med kaffeskum.

Foto: Sabrina Hentschel/Dpa

Minutiös perfektion. Med sina 123 000 följare har Frantzén ett av Sveriges största restaurangkonton på Instagram.

Foto: Stefan Gissberg & Martin Botvidsson

Tommy Myllymäki.

Foto: Aira

Vacker som ett konstverk. Tommy Myllymäkis kulinariska kreationer på Aira är synnerligen fotovänliga.

Foto: Björn Ceder

Speak easy-liknande restaurangen Art i Vasastan är inspirerad av New York-klassikern La Esquina.

Foto: David Geborek

På V Malmö har den iögonfallande baren blivit ställets populäraste selfiekuliss.

Foto: V Malmö

Spanska gatukonstnärsduon PichiAvo står bakom väggmålningarna på V Malmö.

Foto: V Malmö

V Malmös drink Smoking pot.

Anna Axelsson har sedan 2013 drivit succén Pom & Flora, ett av Södermalms första kaféer med frukost hela dagen-koncept. En februarinatt för två sedan vaknar hon plötsligt. Med en ny idé i huvudet.

– Vi hade förstått att folk ville äta gröt, och jag sätter mig upp i sängen och tänker ”vi ska göra semmelgröt!”.

Annons
Annons
Annons
Annons