Annons

Madeleine Hessérus: Vi måste prata om Kafkas kroppsfixering

Scen ur Bubeníčeks tolkning av Kafkas roman ”Processen” som just nu visas på Operan i Stockholm.
Scen ur Bubeníčeks tolkning av Kafkas roman ”Processen” som just nu visas på Operan i Stockholm. Foto: Sören Vilks

Den aktuella dansföreställningen ”Processen” på Operan påminner om hur sällsynta fysiska tolkningar av Franz Kafkas romaner är. Ändå var det just kroppens rörelser, känsloyttringar och transformationer som upptog Kafkas intresse mest – såväl i livet som i litteraturen.

Publicerad

”Vi är alla dansare – med våra koppar uttrycker vi våra starkaste känslor, kärlek, åtrå, rädsla.” Det säger den tjeckiske koreografen Jiří Bubeníček som på Stockholmsoperan nu i vår sätter upp sin balett ”Processen” (recenserad i SvD 18/5), inspirerad av sin landsman Franz Kafkas berömda roman från 1925 med samma namn.

Om hur starka känslor uttrycks genom kroppen visste Kafka åtskilligt. Hans brev, dagboksanteckningar och litterära texter vittnar om en desperat upptagenhet av kroppsliga uttryck. Den besattheten märks inte minst i hans roman ”Processen”.

Franz Kafka cirka 1910.

Foto: Kharbine-Tapabor/TT Bild 1 av 2

Tuschteckningar av Franz Kafka.

Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons
Annons