X
Annons
X

”Vi luras in i fortsatt ohållbar shopping”

Företagens initiativ kring hållbarhet handlar ofta om symboliska handlingar utan reell effekt. Om de inte vill stå för sina slit-och-släng-baserade affärsmodeller är det snarare dessa som behöver förändras, skriver Jacob Östberg och Katarina Graffman.

Artikelförfattarna Katarina Graffman och Jacob Östberg.
Artikelförfattarna Katarina Graffman och Jacob Östberg. Foto: Per Almegård

November har innehållit flera orgier i konsumtion, bland annat Singles day och Black Friday som också anses vara upptakten till den ständigt ökande julkonsumtionen. Vi handlar och handlar som aldrig förr och många av oss gör det med lite bättre samvete då vi numera kan köpa allt fler "gröna" produkter, det vill säga produkter som produceras mer hållbart. Och är det något företagen vill så är det att få oss konsumenter att känna oss glada och nöjda, det vill säga undvika all form av skam- eller skuldkänslor över att vi egentligen borde minska på vår konsumtion, för köper man gröna produkter är det väl helt i sin ordning.

Artikelförfattarna Katarina Graffman och Jacob Östberg.

Foto: Per Almegård Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X