”Vi letar företag med wow-faktor”

Daniel Kederstedt, chef på SvD Näringsliv, och Björn Jansson, vd för Carnegie.
Daniel Kederstedt, chef på SvD Näringsliv, och Björn Jansson, vd för Carnegie. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Så var det dags igen. För sjunde året i rad drar tävlingen ”Framtidens entreprenör” igång med chans att nå ut till investerare, rådgivare och media. ”Vi ser till att entreprenörer med en bra idé får möta personer med kapital”, säger Björn Jansson, vd vid Carnegie.

Under strecket
Publicerad
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

En smart idé för återvinning? Eller en ny lösning i en pandemi? Sverige om 20 år kommer kanske att präglas av de nya företag som börjar växa fram – men det gäller att hitta och främja de bästa idéerna och entreprenörerna redan nu.

Årets upplaga av Framtidens Entreprenör riktar sig precis som alltid till företag i tidiga skeden som har en ambition att växa och är i behov av kapital för att kunna vidareutvecklas.

– Framtidens entreprenör har stor bredd men vi letar ofta och gärna efter företag som har något av en wow-faktor, alltså en idé som verkligen imponerar, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv.

Under 2020 ligger mycket av samhällets fokus på kriser – till exempel konjunktur, corona och klimat. Björn Jansson, vd för investmentbanken Carnegie som genomför tävlingen tillsammans med SvD, resonerar att ”krisen är uppfinningarnas moder”, och att de många nya situationerna och problemen som samhället möter borde öppna för marknader som man förut inte såg.

– I kombination med ny teknik bör det troligen finnas många nya nischer för entreprenörskap, resonerar Björn Jansson. 

Annons
Annons

Tävlingen är förstås ett sätt att väcka intresse kring lovande entreprenörer. Syftet är att de ska växa och inspirera andra. Det är på så vis som entreprenörskap i Sverige kan stöttas av både ett stort mediehus, Schibsted som SvD ingår i, och en känd bank, Carnegie.

– Bankens roll är att fungera som mötesplats som sammanför kapital med idéer. Det är den roll vi spelar i samhället. Normalt jobbar vi med större företag, men det är viktigt på sikt att vi främjar nya företag. Entreprenörskap handlar ju om hur Sverige ska fungera i framtiden, säger Björn Jansson. 

I fjol gick bara någon enda procent av totalt 27 miljarder kronor i investeringar inom hela landets techbransch till företag grundade av kvinnor.

— Därför hoppas vi förstås på ännu fler kvinnliga deltagare så att vi kan bidra till att ändra den här snedfördelningen. Det är ett jätteproblem eftersom så mycket potential riskerar att gå förlorad, säger Daniel Kederstedt.

Det är ända sedan 2014 som SvD och Carnegie arrangerar Framtidens entreprenör. I år kommer juryn bland annat att titta lite extra efter affärsidéer som underlättar “det nya normala” efter corona. Till prioriteterna hör också hållbarhet och jämställdhet. Men till syvende och sist är det förstås bästa idé som vinner och ung som gammal kan bli Framtidens entreprenör.

– Det jag själv tittar lite extra efter i år är en entreprenör som är tydligt förändringsbenägen, som exempelvis har kunnat eller kan anpassa sig efter helt nya förutsättningar. Och än mer uppskattar jag om idén kan bli samhället till gagn och är relevant för många, säger Daniel Kederstedt.

Annons
Annons
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

När tävlingen nu öppnar för anmälningar finns ett och annat tips att ge. Till exempel att entreprenörer som vill växa bör tänka ut affärsmodeller med “skalbarhet”. Vill man locka investerare är det nästan alltid en fördel om affären kan växa till stora marknader, gärna utanför Sveriges gränser. 

– När man utvärderar en affärsidé är skalbarheten väldigt viktig för att bedöma hur stort det kan bli, säger Björn Jansson.

1/2
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
2/2
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Genom åren har trenden blivit att fler och fler av de tävlande entreprenörerna har koppling till högre utbildning, som på KTH eller Karolinska. Bland tävlande har också funnits it-utvecklare, till exempel inom spel. 

Vilka egenskaper vill ni se hos de tävlande?

– Framgångsrikt entreprenörskap handlar mycket om personlighet. Till exempel är kraften att genomföra viktigare än strategin. Det krävs rätt engagemang, att man brinner för sin sak men också att affärsidén är genomtänkt. Man ska förstå att det är en lång och jobbig resa att utveckla ett företag, och att alla träd inte växer till himlen. Men individerna bakom affärsidén är faktiskt viktigare än själva idén, säger Björn Jansson. 

Vad vinner man?

– Man hamnar i fokus, får medieutrymme och förstås det kunskapspris som Carnegie står för. Vi på banken hjälper till med vår kompetens under första året, till exempel hur man gör en presentation för investerare. Vi ser till att de med en bra idé får möta personer med kapital.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons