Annons

Svara fel-fenomenet fick forskare att haja till

Illustration: Liv Widell
Illustration: Liv Widell

Att svara fel i klassrummet är många elevers skräck. Det borde det inte vara. Det ökar nämligen radikalt sannolikheten för att de senare minns rätt svar, visar forskning. Och ju säkrare vi är på att vi hade rätt, desto bättre minns vi.

Under strecket
Publicerad

Janet Metcalfe tror att ett skäl till att lärare inte pratar om fel är rädslan att elever ska bli förödmjukade.

Foto: Privat

Är du helt säker på att Toronto är Kanadas huvudstad? Bra. Då har du stor chans att nu få inpräntat att det i själva verket (bläddra till nästa bild) är...

Foto: TT

...Ottawa som är det. Minnet av det rätta svaret blir starkare om du först under övertygelse svarat fel. Fenomenet kallas ”the hypercorrection effect”.

Foto: TT

Han hade ett särskilt sätt att hantera fel på, min tysklärare på 90-talet. När vi sa något knasigt ställde han sig bakom gardinen. Där upprepade han felet, viskande. Sedan klev han fram i ljuset och sa det korrekta, med hög röst. Så att felet liksom inte skulle etsas fast i våra känsliga tonårshjärnor.

Å ena sidan att det var bra för vårt lärande att han tog tag i felen, visar forskning. Å andra sidan var hans oro att felaktigheterna skulle fastna, obefogad. Men han var inte ensam om att ha den.

Annons
Annons
Annons