”Vi kommer fysiskt att riva ut den sidan”

Åhléns julkatalog innehåller en bild på vad företaget beskriver som ”två svarta figurer med röda läppar” och som kan uppfattas som nidbilder. Nu ber bolaget om ursäkt och kommer att fysiskt riva ut aktuell sida ur tiotusentals kataloger.

Under strecket
Publicerad
Det aktuella uppslaget i katalogen, som digitalt redan ändrats av Åhléns och där de kritiserade figurerna är borttagna.

Det aktuella uppslaget i katalogen, som digitalt redan ändrats av Åhléns och där de kritiserade figurerna är borttagna.

Foto: ÅHLÉNS
Annons

Vad har hänt?

– Det är en dekoration av pärlor som var tänkt att symbolisera två pepparkaksfigurer. Men bilden blev inte bra och kan missuppfattas. Det handlar alltså inte om någon produkt som vi har tänkt sälja utan om en juldekoration i katalogen som nu har fått kritik, säger Cathrine Wigzell, informationschef på Åhléns AB.

Annons
Annons
Annons