Annons
X
Annons
X

”Vi känner inte igen oss i den bild som målas upp”

Debatterna går heta i de sociala medierna efter gårdagens dokumentär i Uppdrag granskning om Ikea-grundaren Ingvar Kamprads minutiösa skatteplanering. Ikea Sverige har fått mängder av reaktioner och kommentarer på Twitter, Facebook och på den egna hemsidan. De flesta är ”positiva eller neutrala”, enligt Ikea Sveriges presschef Ylva Magnusson.

– Vi har gjort en översikt över vad människor skriver i de sociala medierna, och vi är fantastiskt glada över det stöd vi får av svenska folket. De allra flesta kommentarer är positiva eller neutrala, och många ifrågasätter den hårda vinkling SVT:s dokumentär hade.

Vilka sociala medier har ni genomsökt?

– Vi har gjort en generell genomgång och tittat brett, på Facebook och Twitter, men också följt Uppdrag gransknings egen chat. Vi öppnar nu själva en chat på ikea.se där vi noggrant ska följa debatten. Ikea är ett öppet företag, vi vill fånga upp frågeställningar och eventuella frustrationer som finns på den svenska marknaden.

Annons
X

Ikea har begränsat sin egen närvaro i de sociala medierna till Facebook och inredningsbloggen Livet hemma. Enligt Ylva Magnusson vill man ta ett steg i taget för att känna sig fram.

– Vi har stor respekt för sociala medier, men man måste underhålla dem ordentligt, så vi testar nu och tar det steg för steg. Men vi tycker att det är en bra kanal eftersom det finns en tvåvägskommunikation. Vi satt igår kväll och svarade på frågor på Facebook, det var både ros och ris.

Hur ser du som anställd på bilden som målas upp av Ikea och Ingvar Kamprad?

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Vi känner inte igen den bilden, men vi har självklart känt till att vi är stiftelseägda.

    På vilket sätt kommer detta att påverka folks bild av IKEA?

    – Vi hoppas att de allra flesta kunder inte känner igen sig i den bild som ges, samtidigt hoppas vi fånga upp frågeställningar under dagen så vi får en tydligare bild av folks reaktioner.

    Kommer det att ha en negativ effekt på IKEAS varumärke?

    – Det blir samma svar där, förtroendet är varumärket.

    Kan man tala om en pr-kris?

    – Jag skulle inte vilja ta de orden i min mun, men är folk frågande och fundersamma så tar vi det på största allvar.

    Kommer detta att blåsa över?

    – Vi hoppas att vi ska kunna bemöta de frågor som dyker upp på ett bra sätt så det inte blir okontrollerad oro som flyter omkring. Ingvar Kamprad har skrivit en kommentar till hur han ser på programmet på Ikea.se riktat både till kunder och anställda. Där beskriver han sin syn på ägarstrukturen i företaget, och hur han har tänkt när han har lagt upp den. Han säger att Ikea ska vara till för att tillfredsställa sina kunder och inte den kortsiktiga börsmarknaden, det ser vi som något positivt.

    Vad har ni fått för reaktioner från era anställda?

    – De är vår viktigaste tillgång så dem har vi haft en tät dialog med inför och efter programmet. Vi har haft en intern chat där de har kunnat ventilera sina tankar och frågor.

    Tänker ni vidta några andra åtgärder för att bemöta de reaktioner ni får?

    – Det är lyssna och känna av som gäller de närmaste dagarna framöver.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X