Annons
X
Annons
X

”Vi har kommit till vägs ände”

SAS har nått vägs ände och den nya sparplanen är bolagets sista chans. Det säger storägaren Jacob Wallenberg i en intervju med SvD Näringsliv. Han slår fast att det är en ”hård deadline” om en vecka. – Om vi inte tar den här chansen då finns inte SAS längre, säger han.

Jacob Wallenberg är dels vice ordförande för SAS, dels styrelseledamot för Wallenbergstiftelserna som är storägare i SAS. I en intervju med SvD Näringsliv vill han ge sin historiska syn på bolaget, där flygbranschens avreglering för ett tiotal år sedan förändrade SAS förutsättningar. Sedan dess har konkurrensen hårdnat och lågkostnadsbolagen fortsätter att ta stora marknadsandelar.

– SAS har i tio år kämpat för att hålla jämna steg med den här utvecklingen. I dag är vi hälften så många anställda i SAS-koncernen som för tio år sedan. Vi har färre flygplan nu, man har sålt hotell och dotterbolag för över 50 miljarder kronor under den här tioårsperioden. Men vi flyger flera passagerare trots att vi har färre plan, och vi flyger till flera destinationer nu, säger Jacob Wallenberg men konstaterar i nästa andetag det bittra faktumet:

– Trots detta har vi inte tjänat några pengar alls i princip. Under den här perioden har vi bara tjänat pengar vid två tillfällen och det var inga stora pengar.

Annons
X

• LÄS MER:
”SAS saknar pengar att betala nya plan”

SAS nya affärsplan, som sjösattes under idag, syftar till att försöka nå samma kostnadsnivå som huvudkonkurrenterna.

– Dels för att minska kostnaderna, dels för att minska komplexiteten. Alltså vill vi fokusera på det vi är bra på. Gör vi det väl och outsourcar övriga verksamheter, då räknar vi med att kunna tjäna pengar och därmed kunna investera i nya flygplan. Nu har vi kommit till vägs ände. Det här är sista chansen, säger Jacob Wallenberg men betonar att om SAS nu lyckas med den nya sparplanen, finns fina möjligheter för bolaget.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Men det är en hård deadline om en vecka, och om vi inte tar den här chansen då finns inte SAS längre. Antingen blir vi konkurrenskraftiga, men om vi inte klarar det då har SAS inget berättigande längre.

    Knut och Alice Wallenbergs Stiftelses (KAW) meddelade i går att man garanterar en kredit på maximalt 266 miljoner kronor till SAS, vilket står i proportion till stiftelsens ägarandel på 7,6 procent. Men det är inte bara av ansvarsskäl, enligt Jacob Wallenberg.

    – Vi tror på bolaget. Men givet, och det är jätteviktigt, att vi kan komma ner på samma kostnadsnivå som våra konkurrenter. Grejar vi inte det då saknas lönsamhet för nyinvesteringar och då ska vi lägga ner.

    Nu säljer SAS de mest lönsamma delarna. 2011 levererade Wideroe en vinstmarginal på 11,5 procent, medan huvuddelen Scandinavian Airlines gjorde 2,6 procent. Finns inte risk för att gräver sin egen grav?

    – Jag håller helt och hållet med dig, helst vill man inte sälja en lönsam del av verksamheten som fungerar bra som en integrerad del. Men vi gör bedömningen att vi får större plus av att få in den likviditeten i bolaget nu.

    • LÄS MER:
    Anställda avgör SAS räddning

    • Experten svarade:
    ”Ska vi avboka resan med SAS?”

    Är det viktigt för Sverige att ha ett nationellt flygbolag?

    – Jag tycker det. När SAS grundades för 66 år sedan så byggdes det för att ge Skandinavien en brygga ut i världen. Därför skandinaviska bolag är beroende av detta för att driva sin affär. Det behovet kvarstår. Vi har samma behov. Jag är av den uppfattningen att som skandinav så vill jag ha ett skandinaviskt bolag som ser till mina intressen när jag ska ut i landet. Om SAS försvinner, då kommer någon annan in i stället men då heter det Lufthansa, British Airways eller Air France - men de har en annan kultur och annat sätta att se på saker.

    Du är med i styrelsen i SAS, men har inte köpt aktier i bolaget på många år, ska man inte följa pilotskolan?*

    – Jag är själv en stor vän av pilotskolan, men jag har ägnat elva år åt troubleshooting i det där bolaget. Vi är alla aktieägare, men det har inte varit köpsignal på aktien.

    Så du ser inte en köpsignal i bolaget du äger?

    – Jag själv har inte köpt sedan jag gick in och det har jag legat fast vid.

    Hur ofta flyger du själv SAS?

    – Ofta och mycket!

    • LÄS MER:
    SAS-vd:n: ”Vi har 2,4 miljarder kronor i kassan”

    ** Pilotskolan, en filosofi enligt vilken den verkställande ledningen i ett börsnoterat företag bör äga aktier i företaget i syfte att öka dess motivation att tillgodose aktieägarnas intresse av en så hög effektiv avkastning som möjligt (Nationalencyklopedins def. reds. anm).*

    Far- och flygquiz

    QUIZ: Varifrån kommer flygbolaget? quiz.svd.se LÄTT QUIZ: Hur många bilmärken sätter du? quiz.svd.se SVÅRT QUIZ: Kan du alla bilmärken? quiz.svd.se Affärslunchen blev till varmkorv blog.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X