Annons

”Vi har inte tid att sänka bensinskatten”

Foto: Pontus Lundahl/TT

En klassmedveten miljöpolitik är en sådan som frigör landsbygden från dess fossila bojor, skriver fyra medlemmar i Handelsstudenter för klimatet (SSCA) i en replik.

Under strecket
Publicerad

Nyligen skrev två medlemmar från Handelshögskolans socialdemokratiska ekonomklubb på SvD Debatt om ett reformförslag där bensinskatten sänks till förmån av höjda trängselavgifter i städerna. Det är felaktigt att driva denna typ av fördelningspolitik i klimatpolitikens namn. Förslaget att sänka bensinskatten skulle bromsa omställningen till en hållbar ekonomi.

För det första går det inte att blunda för att transportsystemet måste ställas om mot andra drivmedel, till exempel en mix av el, vätgas och biobränslen, om vi ska undvika en klimatkatastrof. En sådan omställning måste bygga på att fossila bränslen fördyras, för att privatpersoner och företag ska ha tydliga och långsiktiga incitament att ställa om till hållbara drivmedel. Sänkta bensinskatter får motsatt effekt, och skulle även uppmuntra bilåkande i många delar av Sverige. Dessutom är det mer effektivt ur ett ekonomiskt perspektiv att beskatta skadlig konsumtion direkt via punktskatter, än via trubbigare instrument som trängselavgifter.

Annons
Annons
Annons