Annons
X
Annons
X

Vi hade fel – tack och lov för bildade läsare

Att få ha läsare med djup bildning om bilar är en ynnest.

Läsarbilder: Vrålåk och älskade skrothögar
Arbetsbilen stod rakt framför hemmaporten på Stureparken 3. Karosseritillverkarna levererade runt 1950 föregångare till Duetter. Kunder var bland annat Telegrafverket och AB Stockholms Spårvägar. Till slut, 1953, inledde Volvo egen tillverkning av Duett.
Arbetsbilen stod rakt framför hemmaporten på Stureparken 3. Karosseritillverkarna levererade runt 1950 föregångare till Duetter. Kunder var bland annat Telegrafverket och AB Stockholms Spårvägar. Till slut, 1953, inledde Volvo egen tillverkning av Duett. Foto: SvD Arkiv

För två veckor sedan skrev vi längst bak i tidningen under r­ubriken ”Symbolen för folkhemmet på fina gatan” om gatstumpen Stureparken på Östermalm i Stockholm – och om en tidig Volvo 445 Duett. Men det var fel! Tack ni som skrev in och berättade: Duett började tillverkas först 1953.

Bilen på bilden var ett tidigare bygge där Volvo stod för så kallade leveranschassin och fristående karosseritillverkare monterade karosser.

Läsaren Gunnar Kinbom plockade till och med fram ”B­ilkalendern” från 1957, där nummer­skylten berättade att b­ilen är av årsmodell 1951 och tillhörde Aronssons Tapetserarverkstad på adress Stureparken 3A.

Annons
X

Med antydan till bakskärm och lackerad främre stötfångare (som togs från lagerhyllan från den tidigare 445A) ser den ut att vara en bil från karosseritillverkarna Valbo eller Grip.

Annons
Annons
Annons
X

Arbetsbilen stod rakt framför hemmaporten på Stureparken 3. Karosseritillverkarna levererade runt 1950 föregångare till Duetter. Kunder var bland annat Telegrafverket och AB Stockholms Spårvägar. Till slut, 1953, inledde Volvo egen tillverkning av Duett.

Foto: SvD Arkiv Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X