Konkurrenten: ”Vi försöker inte ta kunder från Spotify”

De är kaxiga fransmän som har respekt för Spotify, men liten tro på Tidal. Deezer växer snabbt och med en nyfinansiering på nästan en miljard kronor siktar de på lyssnare som ännu inte strömmar musik.

– Vi är övertygade om att det finns plats för oss, säger Mathieu Molinero på Deezer.

Under strecket
Publicerad
Alex Esser och Mathieu Molinero på Deezer.

Alex Esser och Mathieu Molinero på Deezer.

Foto: Anders Ahlgren
Deezer började som en sajt, men har växt till att bli en app också.

Deezer började som en sajt, men har växt till att bli en app också.

Foto: Deezer
Alex Esser och Mathieu Molinero.

Alex Esser och Mathieu Molinero.

Foto: Anders Ahlgren
Annons

Blogmusik. Så hette den första versionen av Deezer, som utvecklades av den franske entreprenören Daniel Marhely i Paris 2006. Ett år senare stängdes sajten ner av SACEM, den franska motsvarigheten till Stim. Men den låg bara nere i några månader, och när den öppnade igen hade tjänsten bytt namn till Deezer.

Deezer växte snabbt i Frankrike, bland annat genom ett partnerskap med teleoperatören Orange. I dag har tjänsten sex miljoner betalande användare i drygt 180 länder. Ett av länderna med snabbast växande kundbas är Sverige. Enligt Deezers egna siffror handlar det om 28 procent fler betalande användare per månad och till sommaren väntas tjänsten ha 10 000 nya användare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons