Annons

Anders Q Björkman:Vi behöver ta del av överlevarnas ångest

På Historiska museets utställning ”Speaking memories: Förintelsens sista vittnen” kan besökare ”samtala” på engelska med två överlevande – Eva Schloss (bilden) och Pinchas Gutter – genom förinspelade intervjuer i den interaktiva installationen ”Dimensions in testimony” från USC Shoah Foundation.
På Historiska museets utställning ”Speaking memories: Förintelsens sista vittnen” kan besökare ”samtala” på engelska med två överlevande – Eva Schloss (bilden) och Pinchas Gutter – genom förinspelade intervjuer i den interaktiva installationen ”Dimensions in testimony” från USC Shoah Foundation. Foto: Erik Lernestål/Statens historiska museer

Med hyllningen till Mehmet Kaplan tog Sveriges nya kulturminister Amanda Lind en risk: att många skulle tappa förtroendet för henne. När svenska judar upplever att antisemitismen ökar blir det än viktigare att det offentliga Sverige visar dem stöd.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Det finns en scen i dokumentärfilmen ”Farmors tatueringar” som dröjt sig kvar i mitt minne. Filmarna PeÅ Holmquist och Suzanne Khardalian lyckas i Armeniens huvudstad Jerevan hitta Maria, en 104 år gammal kvinna som var vittne till hur 1915 års folkmord drabbade kristna minoriteter i Osmanska riket. Maria var bara en åttaårig flicka när hon tvingades uppleva detta trauma.

”De förvandlade de armeniska kvarteren till bordeller, till horhus”, säger hon med gråten i halsen, och fortsätter: ”Ofta kan jag inte sova om nätterna. Jag minns min barndom. Jag sover inte. Jag försöker att inte tänka på det, men det är omöjligt. Jag kan inte glömma. Det är omöjligt. Jag kan inte glömma mamma. De tog min mamma. De dödade min far. Jag växte upp föräldralös.”

Amanda Lind och Mehmet Kaplan.

Foto: Jessica Gow/TT, Maja Suslin/TT Bild 1 av 2

På utställningen ”Speaking memories: Förintelsens sista vittnen” får svenska överlevare berätta sina historier.

Foto: Erik Lernestål/Statens historiska museer Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons