”Vi behöver större krav på Systembolaget”

Svenskarna köper vin för flera miljarder kronor om året, men får vi för pengarna? Författaren Mats-Eric Nilsson efterfrågar transparens för att underlätta för konsumenten:

– Glappet mellan marknadsföring och innehåll är faktiskt ännu större när det gäller vin än mat.

Under strecket
Publicerad
Själv håller Mats-Eric Nilsson utkik efter så kallade naturviner.

Själv håller Mats-Eric Nilsson utkik efter så kallade naturviner.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Magnus Hjalmarson Neideman
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

Mats-Eric Nilsson, journalist och författare till boken Den hemliga kocken, fick livsmedelsindustrin att rannsaka sig själv och svenskarna att börja studera innehållsförteckningar.

Med boken Château Vadå ger han sig i kast med en vinindustri där det inte är helt enkelt att ta reda på vad som egentligen finns i glaset.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons