Folkrepubliken WalmartVi är övervakade – av både marknad och stat

Den amerikanska globala kedjan Walmart expanderade i år sin Black Friday över två veckor – kanske klokt med tanke på bolagets dominerande marknadsposition.
Den amerikanska globala kedjan Walmart expanderade i år sin Black Friday över två veckor – kanske klokt med tanke på bolagets dominerande marknadsposition. Foto: TT

Den kinesiska kommunistkapitalismen är som gjord för att växa ihop med globala monopolföretag. Båda bygger på kontroll och övervakning – men hur ska ett rättvisare samhälle planeras? Utopin riskerar att bli en dystopi.

Under strecket
Publicerad
”Folkrepubliken Walmart” av Leigh Phillips och Michal Rozworski.

”Folkrepubliken Walmart” av Leigh Phillips och Michal Rozworski.

Foto: Verbal förlag
Annons

Här är en vacker paradox: företag kan inte driva sig själva enligt marknadsmässiga principer. Ordet ”marknad” beskriver företagets relation till kunder och konkurrenter, men inom varje företag, åtminstone om det är tillräckligt stort, är det helt andra mekanismer som styr: byråkrati, kontroll och planering. Storföretag tillämpar marknad utåt och socialism inåt, anser Leigh Phillips och Michal Rozworski – vilket kanske förklarar varför somliga företag inte är några arbetarparadis.

Varuhuskedjan Sears gjorde det djärva experimentet att tillämpa marknadsmekanismer även internt. Företaget delades upp i 40 konkurrerande enheter, med var sin administration. Läsare som har erfarenhet av den offentliga sektorns försök att leka marknad kan säkert gissa hur det slutade. Nämligen med katastrof.

Annons
Annons
Annons