Annons
Konstduon Gilbert & George träffades som konststudenter på S:t Martins School of Art i London 1967. Sedan dess är de ett par i dubbel bemärkelse, både privat och i sin konst – med dem själva som vandrande konstverk.
Konstduon Gilbert & George träffades som konststudenter på S:t Martins School of Art i London 1967. Sedan dess är de ett par i dubbel bemärkelse, både privat och i sin konst – med dem själva som vandrande konstverk. Foto: Thomas Klementsson

”Vi är inte extremister – men vi är konservativa”

Sverigeaktuella konstnärsparet Gilbert och Georges mål är att locka fram intolerans i liberaler och liberalism i den intoleranta. De är barn av 1968-eran, men avskydde hippies.

– När alla andra gick på demonstrationer och pysslade med fri sex så försökte vi, som de fattiga krigsbarn vi var, att passa in i samhällets normer.

Publicerad

Två herrar i övre medelåldern kommer in genom dörren på den turkiska restaurangen Mangal 2 på Stoke Newington Road i Östra London. Den enes glasögon immar igen av värmen.

De flesta gästerna är där för att äta middag och noterar inte ens det här paret. Annat än möjligen på grund av att de är så gott som identiskt uppklädda i skräddarsydda tweed-kostymer och matchande slipsar samt handgjorda skor från Jermyn Street.

Foto: Thomas Klementsson Bild 1 av 7

Gilbert Prousch

Foto: Thomas Klementsson Bild 2 av 7

George Passmore

Foto: Thomas Klementsson Bild 3 av 7
Foto: Thomas Klementsson Bild 4 av 7
Foto: Thomas Klementsson Bild 5 av 7

Runt 1983 föddes det gigantiska och färgsprakande tillvägagångssätt de flesta förknippar med Gilbert & George och som kulminerade tiotalet år senare med utställningarna ”The naked shit pictures” och ”Blood on piss” vars titlar beskriver tematiken ganska väl.

Foto: Thomas Klementsson Bild 6 av 7

Gilbert, Andres och George

Foto: Thomas Klementsson Bild 7 av 7