X
Annons
X
Recension

Tintin. Den kompletta guiden Verkligheten bakom bilderna - för alla Tintinälskare

Tintinologin expanderar; det finns över hundra böcker om den vittbereste lille reportern och hans upphovsman Georges Remi alias Hergé (initialerna omkastade och uttalade på franska: R G), alltifrån intervjuer och biografier till psykoanalytiska närläsningar.
Ett tintinologiskt standardverk är Benoît Peeters ”Le Monde d”Hergé” (1983), på svenska som ”Hergé. Boken om Tintin och hans skapare”, men den får nu konkurrens av Tintin. Den kompletta guiden, skriven av Michael Farr, brittisk journalist född i Paris och från barnsben, liksom så många andra, djupt präglad av Tintins äventyr.
Farrs mål har varit att via Hergés ansenliga arkiv finna den handfasta verkligheten bakom fiktionen. Vilka förlagor använde Hergé till seriernas flygplan och bilar, kläder och vapen, byggnader och figurer? Vilka anspelningar döljer sig bakom seriernas person- och ortsnamn? Gjorde perfektionisten Hergé någonsin misstag?

Farr vet besked.
Så får man exempelvis veta att de arabiska soldaterna i "Faraos cigarrer" har brittiska Lee Enfield-gevär, att fartyget Karaboudjan i "Krabban med guldklorna" ritades efter skotska Glengarry, att Hergé satte in sig själv och kollegan Edgar-Pierre Jacobs bland hovets gäster i "Kung Ottokars spira". Det är upplysningar som måste göra varje Tintinläsare fumlig av lycka. Ändå tycker jag att Farr i sin mimetiska nit delvis glömmer att äventyrens charm beror på blandningen av solid realism och fantasi - att Hergés rena påhitt är minst lika betydelsefulla som det korrekta avbildandet.
Vidare finner Farr ofta att de svartvita originalstripparna, tecknade för Le Petite Vingtième och Le Soir, ifråga om spontanitet och detaljrikedom överträffar de reviderade färgversionerna, men att de senare medfört förbättringar på andra plan. Tyvärr ges inte så många exempel, och en vanlig läsare kan knappast kontrollera saken.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X